تاريخ : دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:خوردگی,بتن,, | 18:48 | نویسنده : مهندس محمودی

روش های مقابله با خوردگی بتن

 

مسأله خوردگی فولاد در بتن از معضلات عمده کشورهای مختلف جهان است. این مسأله حتی در کشورهای پیشرفته همچون آمریکا، کانادا، ژاپن و بعضی کشورهای اروپایی هزینه های زیادی را برای تعمیر آنها به دنبال داشته است. به عنوان مثال درگزارش های بررسی پل ها در امریکا حدود ۱۴۰،۰۰۰ پل مسأله داشته اند. این مسأله در کشورهای در حال توسعه و در کشورهای حاشیه خلیج فارس بسیار شدیدتر بوده و سازه های بتنی زیادی در زمانی نه چندان طولانی دچار خوردگی و خرابی گشته اند. بررسی ها در این مناطق نشان می دهد که اگر مصالح مناسب انتخاب گردد، بتن با مشخصات فنی ویژه این مناطق طرح گردد، در اجرای بتن از افراد کاردان استفاده شود و سرانجام اگر عمل آوری کافی ومناسب اعمال شود، بسیاری از مسائل بتن بر طرف خواهد گشت. به هرحال برای پیشگیری در سال های اخیر روش ها و موادی توصیه و به کار گرفته شده است که تا حدی جوابگوی مسأله بوده است.

استفاده از آرماتورهای ضدزنگ و نیز آرماتورهای با الیاف پلاستیکی frp یکی از این روش ها است که به علت گرانی آن هنوز کاملا توسعه نیافته است. به علاوه عملکرد دراز مدت این مواد باید پس از تحقیقات روشن گردد.

از روش های دیگر کاربرد حفاظت کاتدیک در بتن می باشد با استفاده از جریان معکوس با آند قربانی شونده می توان محافظت خوبی برای آرماتورها ایجاد نمود. این روش نیاز به مراقبت دائم دارد و نسبتا پرخرج است ولی روش مطمئنی می باشد.

برای محافظت آمارتور در مقابل خوردگی، چند سالی است که از آرماتور با پوشش اپوکسی استفاده می شود. تاریخچه مصرف این آرماتورها بویژه در محیط های خورنده نشان می دهد که در بعضی موارد این روش موفق و در پاره ای نا موفق بوده است. به هرحال اگر پوشش سالم بکار گرفته شود با این روش می توان حدود ۱۰ تا ۱۵ سال خوردگی را عقب انداخت.

استفاده از ممانعت کننده ها و بازدارنده های خوردگی بتن نیز به دو دهه اخیر برمی گردد. مصرف بعضی از این مواد همچون نیترات کلسیم و نیترات سدیم جنبه تجارتی یافته است. به هر حال عملکرد این مواد در تاخیر انداختن خوردگی در تحقیقات آزمایشگاهی و نیز در محیط های واقعی مناسب بوده است. بازدارنده های دیگری از نوع آندی و کاتدی مورد آزمایش قرار گرفته اند ولی دلیل گرانی زیاد هنوز کاربرد صنعتی پیدا نکرده اند.

برای محافظت بیشتر آرماتور و کم کردن نفوذپذیری پوشش های مختلف سطحی نیز روی بتن آزمایش و به کار گرفته شده است. این پوشش ها که اغلب پایه سیمانی و یا رزینی دارند با دقت روی سطح بتن اعمال می گردند. عملکرد دوام این پوشش به شرایط محیطی وابسته بوده و در بعضی محیط ها عمر کوتاهی داشته و نیاز به تجدید پوشش بوده است. روی هم رفته پوشش های با پایه سیمانی هم ارزانتر بوده و هم به علت سازگاری با بتن پایه پیوستگی و دوام بهتری در محیط های خورنده و گرم نشان می دهند.

با پیشرفت روزافزون انقلاب تکنولوژیک به ویژه در تولید بتن های خاص برای مناطق و شرایط خاص می توان از این بتن ها در ساخت وسازهای آینده استفاده نمود. دانش استفاده صحیح از مصالح، اجرای مناسب و عمل آوری کافی می تواند به دوام بتن ها در مناطق خاص بیفزاید. تحقیفات گسترده و دامنه داری برای بررسی دوام بتن های خاص در شرایط ویژه و در دراز مدت بایستی برنامه ریزی و به صورت جهانی به اجرا گذاشته شود.

 



تاريخ : شنبه 23 شهريور 1392برچسب:کولر,تعمیر,, | 20:18 | نویسنده : مهندس محمودی

کولرها ی آبی بویژه در مناطق خشک بکار می روند از دو قسمت عمده تشکیل یافته اند:
۱- اجزاء الکتریکی  ۲- اجزاء مکانیکی
اجزاء الکتریکی شامل: ۱- کابل چهار رشته وکلید مخصوص-برای ارتباط کلید به کولر از کابل چهار رشته استفاده می شود که سطح مقطع سیم ها نباید کمتر از ۵/۱ میلی متر مربع باشد.کلید کولر شامل :یک کلید تک پل برای واتر پمپ ، یک کلید تک پل برای الکتروموتور فن ویک کلید تبدیل برای دور کند وتند الکتروموتور می باشد. ۲- جعبه اتصال یا ترمینال – جهت ایجاد اتصالات مطمئن وعایق از بدنه فلزی کولر که در داخل اطاقک کولر قرار دارد.۳- خازن اصلاح ضریب قدرت – که بر روی بدنه نصب شده واز نوع روغنی وبا ظرفیت ۲۰ الی ۲۵ میکرو فاراد با ولتاژ نامی ۴۰۰ تا۴۵۰ ولت است.۴- الکتروموتور دو دور فن – که معمولا"دارای دو دور ۱۰۰۰ و۱۵۰۰ دور در دقیقه است. الکتروموتر کولرهای خانگی از قسمت های زیر تشکیل شده است:الف -استاتور  ب- روتور ج- در پوش وبوش ها د- کلید گریز از مرکز که نقش عمده ای در راه اندازی وتنظیم دور موتور دارد وبر اساس نیروی گریز از مرکز عمل کرده وضمن عمل خود سیم پیچ راه انداز را از مدار خارج می کند قسمت متحرک این کلید بر روی محور روتور تعبیه شده وصفحه کائوچویی کلید گریز از مرکز بر روی در پوش موتور نصب شده است. بر روی قسمت کائچویی موتور این لغات (com=مشترک) (HI=تند) (LO=کند) دیده می شود . ۵- خازن راه انداز – با ظرفیت ۴۸۰-۱۳۰ میکروفاراد – ۱۱۰ ولت که در هنگام استارت در مدار بوده وپس از آنکه روتور به ۷۵ در صد سرعت نامی خود رسید.کلید گریز از مرکز خازن راه انداز وسیم پیچ کمکی را از مدار خارج می سازد.۶- پمپ آب (واتر پمپ )- آب را از تشتک تا حدود دو متر ارتفاع پمپاژ کرده وبه سه راهی آب وناودانی ها در بالای اطاقک کولر می رساند.
اجزاء مکانیکی – ۱- بدنه کولر ۲- سه راهی آب ( أب پخش کن ) ۳- ناودان ها ۴- فن (پروانه ومحور فن یا توربین )۵- شناور ( فلوتر ) ۶- کانال داخلی وخارجی ۷- پولی ها (فلکه ها ) وتسمه پروانه ۸- یاتاقان ها
 سرویس ونگهداری کولر آبی :
۱- هنگام نصب کولر، محلی را انتخاب کنید که ایجاد لرزش وصدا ننماید مثل روی ستون ها ونزدیک دیوار ها -
۲- برای زیر کولر از چهار پایه ای به ارتفاع ۳۰ سانتیمتر استفاده کنید.وبرای جلوگیری از فرو رفتن پایه ها در آسفالت وغیره از صفحات فلزی به اضلاع ۱۰در ۱۰  استفاده کنید.
۳- کولر را در نزدیکی لوله دودکش وهوا کش آشپزخانه ولوله چاه فاضلاب قرار ندهید.
۴- بمنظور جلوگیری از لرزش در محل اتصال کولر به کانال ها باید از برزنت استفاده شود.
۵- هنگام راه اندازی کولر در ابتدای فصل گرما به نکات زیر توجه کنید:
دیواره های کولر را جدا کنید ودر صورت نیاز پوشال ها را تعویض کنید. (معولا" هر دو سال یک بار ).ضمنا"پوشال ها باید به گونه ای توسط توری های سیمی محکم به در پوش ها بسته شوند که آب از آنها بر روی فن ویا تسمه وپمپ وموتور نریزد.- کف کولر را شست وشو داده ودر صورت زنگ زدگی ،سوراخ شدن آن را ترمیم کنید. البته بهتر است در پایان فصل گرما واز کار انداختن کولر محل های زنگ زده را ضد زنگ زده ورنگ کاری نماییم.- یاتاقان های توربین وجا روغنی های روی موتور را روغن کاری کنید وبا دست هر دو فلکه را بچرخانید تامطمئن شوید که مانعی در حرکت آن ها موجود نیست .تسمه وفلکه های (پولی ) موتور وتوربین باید در یک امتداد باشند تا موجب لنگی وساییدگی تسمه و لرزش نشود. در صورت ساییدگی وبریدگی تسمه آن را تعویض کنید.معمولا"پمپ های آب احتیاج به روغنکاری ندارند ولی آن ها را از جای خود خارج کرده ورسوب اطراف پروانه ها را تمیز کنید همچنین صافی آن را تمیز کرده ودر جای خود قرار دهید. با پر کردن تشتک تحتانی از آب وروشن نمودن واتر پمپ اطمینان حاصل نمایید که مسیر آب در شیلنگ و سه راهه و آب پخش کن ها باز است.ناودان های پخش کننده مستقر در در پوش ها را تمیز کرده تا منافذ آن ها باز شود. شناور را طوری تنظیم نمایید که آبی از تشتک یا دریچه اطمینان سرازیر نشود. هنگام روشن کردن کولر ابتدا به مدت ده دقیقه واتر پمپ را روشن کرده تا پوشال ها خیس شوند.وقبل از روشن کردن موتور اصلی کولر برای اولین بار پارچه بزرگی را خیس نموده جلوی دریچه ها گرفته تا ذرات زنگ وگرد خاک را به خود گرفته ومحیط را کثیف نکند. در پایان فصل گرما آب تشتک را خالی کرده وروی کولر را با برزنت بپوشانید.وشیر فلکه آب را بسته وحتی الامکان لوله های رابط را قطع نمایید.
عیب یابی و تعمیر کولر آبی :
عیب۱- با زدن کلید ها ،الکتروموتور دو دور وپمپ آب روشن نمی شوند.
علت۱- فیوز قطع است ویا خراب شده.
رفع عیب۱- ورود و خروج فاز به فیوز را بتوسط فاز متر بررسی نمایید.اگر به فیوز فاز می رسد امابا حرکت اهرم آن فاز خارج نمی شود ،فیوز خراب شده است آن را با فیوزی هم آمپر خودش تعویض نمایید.
عیب۲- با زدن کلید ها الکتروموتور وپمپ آب روشن نمی شود.
علت۲- در فاز یا نول اصلی (سیم رابط ) مشکلی بوجود آمده.
رفع عیب۲- اگر در مبدأ درون کلید برق وجود دارد ،فیوز هم سالم است اما به ترمینال کولر برق ۲۲۰ ولت نمی رسد،بطور قطع سیم (کابل) رابط دچار اشکال شده است.آن را تعویض نمایید.
عیب ۳- موتور کار می کند اما باد کولر خنک نیست.
علت ۳- در کف تشتک آبی وجود ندارد.
رفع عیب۳- عدم وجود آب یا کافی نبودن آن می تواند به سوراخ شدن تشتک کولرنشتنمودن آب از شیر اطمینان- تنظیم نبودن فلوتر (شناور) مربوط باشد.
عیب۴- موتور کار می کند اما باد کولر خنک نیست.
علت۴- واتر پمپ عمل نمی کند یا شلینگ رابط پاره شده.
رفع عیب۴- به کنار کولر بروید وبه پوشال ها دقت نمایید. اگر صدای ریزش آب به گوش نرسید وهمچنین قطرات آب جاری روی پوشال ها رؤیت نشد،مطمئن باشید در سیستم پمپاژ آب مشکلی بوجود آمده. این عیب می تواند به خود واتر پمپ ویا پارگی شلینگ مربوط باشد.دریچه ها را باز نمایید تا مورد معیوب را دقیقا" شناسایی کنید. خرابی واتر پمپ می تواند به هر زگرد شدن پروانه ویا نیم سوز شدن موتور مربوط باشد البته گاها"دیده می شود که واتر پمپ کاملا" سالم است اما در سیستم برق رسانی به آن مشکل بوجود آمده قبل از آن که واتر پمپ را سوخته تلقی کنید، سیم های رابطش را جدا نموده وبتوسط دو سیم دیگر به آن برق  ۲۲۰ ولت برسانید.اگر عمل نکرد وپروانه هم گریپاژ نیست پس واتر پمپ سوخته است در صورت پاره شدن شلینگ نیز آن را تعویض نمایید.
عیب۵- موتورکار می کند اما باد کولر خنک نیست.
علت۵- سوراخ ناودان ها مسدود شده .
رفع عیب۵- دریچه ها را از کولر جدا نموده ودر صورت امکان پوشال ها را نیز جدا نمایید سپس سوراخ های موجود روی ناودان ها را با جوهر نمک وبرس بشوئیدتا جرم روی حفره ها کاملا" پاک شود. سپس ناودان ها را با آب کافی بشوئید تا بوی جوهر نمک کاملا" رفع گردد، سپس پوشال ها وشبکه های توری را ببندید و مطمئن باشید به تهویه مناسبی دست خواهید یافت.
عیب۶- واتر پمپ والکتروموتور دو دور در حال کارند اما خنک کنندگی کولر ، کیفیت چندانی ندارد.
علت ۶- تسمه تنظیم نیست.
رفع عیب۶- برای تنظیم تسمه باید پیچ های پایه الکتروموتور را شل کرد وپایه را طوری جابجا کرد که تسمه نه شل باشد که روی پولی ها کمانه کند ونه آنقدر سفت باشد که محور را تحت تنش قرار داده بوش ویا تاقان ها را خراب کند ویا سبب سوختگی موتور گردد. بهترین حالت رگلاژ تسمه آن است که اگر تسمه را نزدیک پولی کوچک توسط دو انگشت به هم نزدیک کنیم به اندازه یک بند انگشت با هم فاصله داشته باشند.یا اینکه اگر موتور را خاموش نمودیم سریع فن توقف نکند بلکه حدود ۵ الی ۶ دور بزند سپس بایستد.برای تعویض تسمه ضخامت وطول تسمه را باید جزء مشخصات آن در نظر داشته باشید.
عیب۷- واتر پمپ والکتروموتور در حال کارند اما خنک کنندگی کولر کیفیت چندانی ندارد.
علت۷- پارچه برزنتی لرزه گیر پاره است.
رفع عیب۷- پارچه برزنتی را بر رسی نمایید واگر در آن پارگی مشاهده وقابل تعمیر نیست،آن را تعویض نمایید.
عیب۸- واترپمپ و الکتروموتور کار می کنند اماخنک کنندگی کولر کم است.
علت۸- موتور فن نیم سوز است.
رفع عیب۸- بتوسط یک آمپر متر ،جریان موتور فن را اندازه گیری نموده وبا جریان ثبت شده بر روی آن مطابقت دهید.اگر جریان اندازه گیری شده چند برابر جریان نامی موتور بوده وبدنه استاتور سریع داغ می شود موتور نیم سوز است.
عیب۹- واتر پمپ والکتروموتور درحال کارند اماکیفیت خنک کنندگی کم است.
علت۹- مقدار پوشال ها کم است وهوا آزادانه وارد کولر می شود.
رفع عیب۹- اگر پوشال ها را تعویض نموده اید ،در جاگذاری پوشال های جدید دقت به عمل نیامده سعی شود جاگذاری پوشال ها یکدست باشد وپوشال ها همه ی سطح در پوش ها را اشغال نماید زیرا اگر قسمتی بدون پوشال باشد هوای گرم خارج کولر از آن قسمت مکیده شده وبه محیط ساختمان راه یافته وتهویه هوا را مختل می سازد.
عیب۱۰-موتور فن کار نمی کند (واتر پمپ کار می کند.).
علت۱۰- به موتور فن برق نمی رسد.
رفع عیب۱۰- ممکن است فاز مربوط به موتور در کلید مخصوص کولر قطع شده ویا موردی مشابه در مورد نول صورت گرفته باشد.اگر مشکل از پارگی ویا قطع شدگی فاز یا نول است ،نقطه پاره شده را ترمیم نمایید.
عیب۱۱- موتور فن کار نمی کند.
علت۱۱- بازدن کلید بین کنتاکت های HI وCOM (روی تخته فیبری موتور) برق ۲۲۰ ولت وجود دارد اما راه نمی افتد.
رفع عیب۱۱- به عیب یابی موتور های آسنکرون مراجعه کنید.
عیب۱۲- موتور صدای هوم می دهد.اما براه نمی افتد.
رفع عیب۱۲- برای اطلاع بیشتر به عیب یابی موتور ها مراجعه نمایید. اما بطور مختصر متوان گفت :سیم پیچ راه انداز سوخته است -سیم بندی راه انداز به کلید گریز از مرکز وصل نشده است- پس از خاموش کردن کولر کلید گریز از مرکز به حالت عادی خود باز نگشته است- تسمه بیش از حد سفت شده است-پولی ها در یک امتداد نیستند-سیم بندی دور تند نیم سوز شده است- اگر موتورفن ۴/۳  اسب است،احتمال دارد خازن راه انداز آن سوخته باشد.
عیب۱۳- فقط یکی از دور های موتور فن کار می کند.
علت۱۳- سیم مربوط به دور دوم از صفحه کلید موتور قطع شده.
رفع عیب۱۳- ابتدا برق کولر را قطع نمایید.سپس سیم های متصله به موتور را از آن جدا نموده وبا اهم متر هر سیم پیچ به کلید موتور را بر رسی نمایید.به احتمال زیاد یکی از سر سیم های HI ویا LOW از صفحه کائوچویی جدا شده است که می بایست سیم مربوطه را لحیم نمایید.اگر پارگی در درون استاتور باشد،کار قدری مشکل می شود وبهتر است در صورت عدم تخصص کافی به سیم پیچ های استاتور دست نزنید واز تعمیر کار مجرب کمک بگیرید.
عیب۱۴- فقط یکی از دور های موتور فن کار می کند.
علت ۱۴- یکی از سر سیم های رابط بین کلید تبدیل وپایه های LOW ویا HI در مسیر قطع شده است.
رفع عیب۱۴- برای آن که مطمئن شویم سیم های رابط بین تبدیل وموتور سالم اند بهتر است دو خروجی را داخل کلید تبدیل به یکدیگر متصل نموده ودو سیم متصل به پایه های LOW و HI رااز اتصالات تخته کلید موتور جدا نموده واهم متر را به آن ها متصل می کنیم .اگر دو سیم رابط سالم بوده ودر مسیر دچار پارگی نشده باشند عقربه منحرف شده ومقداری اهم که در واقع اهم سیم های رابط است را نشان می دهد.واگر عقربه منحرف نشده ،سیم ها دچار پارگی شده اند وچون کابل چهار سیمه است باید کابل اصلی تعویض شود.
عیب۱۵- فقط یکی از دور های موتور کار می کند.
علت ۱۵- کلید گریز از مرکز عمل نمی کند.
رفع عیب۱۵- در موتور کولر همیشه در لحظه اول سیم پیچ های استارت ودور تند در مدارند وبه محض رسیدن سرعت موتور به ۷۵ درصد سرعت نامی کلید عمل نموده واستارت را از مدار خارج می کند وبا خارج شدن استارت دور تند در مدار مانده و موتور سرعت می گیرد.سپس می توان با تغییر دادن وضعیت تبدیل از دور کند موتور استفاده نمود واگر کلید گریز از مرکز عمل نکند وسیم پیچ کمکی در مدار باقی بماند، موتور سرعت چندانی نداشته وضمن بگوش رسیدن صدای خشن از موتور ،داغ هم می شود. مشکل کلید گریز از مرکز معمولا"شکستن صفحه فیبری ویا اکسید شدن فنر ها است که می بایست روتور را از استاتور جدا نموده وپس از سرویس محرک کلید ، یقینا" موتور به کار نرمال خود ادامه می دهد.
عیب۱۶- فقط یکی از دور های موتور کار می کند.
علت ۱۶ – کلید تبدیل خراب است.
رفع عیب ۱۶- به علت بالا بودن جریان مصرفی در کولر گاها"کنتاکت ها درون کلید تبدیل به یکدیگر جوش می خورند.قاب کلید تبدیل را باز نموده ،وبا اهم متر (در حالی که فیوز اصلی کولر قطع است ) از حرکت اهرم کلید بین کنتاکت مشترک با دو خروجی اطمینان حاصل کنید.اگر در کنتاکت ها جوش خوردگی دیده شود،آن ها را از یکدیگر جدا نموده وپس از سمباده کشی کلید را مجددا" در مدار قرار می دهیم.اگر همچنان عملکرد مثبتی نداشت آن را تعویض می کنیم.
عیب۱۷- با روشن نمودن کولر ،موتور براه نمی افتد اما اگر پولی با دست چرخانده شود موتور بکار خواهد افتاد.
رفع عیب۱۷- از آن جا که این عیب مشابه عیب۱۲ است به رفع عیب ۱۲ مراجعه نمایید.
عیب۱۸- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۱۸- پولی ها یا یکی از پولی ها شل شده است.
رفع عیب۱۸- در پوش سمت پولی ها را از بدنه جدا نموده واتصال آن ها به محور را کنترل نمایید.در صورت لزوم ،پولی ها را محکم بر روی محور فن ببندید.
عیب۱۹- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۱۹- یاتاقان ها گشاد شده اند.
رفع عیب۱۹- در پوش های دوطرف فن را باز نموده ومحور را بصورت شعاعی (عمودی) حرکت دهید اگر محور حرکت عمودی داشت ،نیاز است بوش ها را تعویض نمایید.البته در بعضی موارد یاتاقان ها (بوش ها) سالم اند اما به سبب شل شدن بست یاتاقان این عیب بروز می کند.
عیب۲۰- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۲۰- محور فن تاب بر داشته است.
رفع عیب۲۰- اگر محور فن تاب داشته باشد،در حال گردش لنگر انداخته وعلاوه بر تولید صدای زیاد،سبب خرابی یاتاقان نیز می گردد. رفع این عیب نیاز به تجربه ومهارت خاصی دارد واز جمله مهارت های تراشکاران محسوب می شود.
عیب۲۱-صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۲۱- صدا از موتور فن است.
رفع عیب۲۱- صدای خشن موتور فن می تواند از در گیر شدن پروانه خنک کننده با در پوش به سبب خرابی یا تا قان وتاب داشتن محور فن ناشی گردد. موارد فوق را بررسی نمایید وقطعه معیوب را شناسایی وعیب را بر طرف نمایید.
عیب۲۲- صدای کولر در حال کار زیاد است.
علت۲۲- تسمه خراب است.
رفع عیب۲۲- خراش های روی تسمه موجب صدای خشن کولر در حال کار می شود. اگر تسمه معیوب است با ارائه آن به فروشگاه قطعات کولر، تسمه ای با سایز خودش را تهیه نمایید.
عیب۲۳- موتور فن مرتبا" خاموش وبصورت خودکار روشن میشود.
رفع عیب۲۳- روشن وخاموش شدن مرتب موتور نشانگر وجود اورلود سر راه سیم مشترک موتور ویا داخل آن (موتور ) میباشد.در بعضی از لوازم الکتریکی مثل چرخ گوشت ها جهت حفاظت موتور در برابر جریان اضافه بار ویا اتصال کوتاه در داخل موتور از محافظ استفاده می شود . این محافظ گاها"فیوز شیشه ای است که جریان نامی آن متناسب با جریان دستگاه انتخاب می گردد ودر موارد دیگر از اورلود بعنوان محافظ استفاده می شود. با عبور جریان بیش از حد از وسیله وبوجود آمدن گرمای زیاد اورلود بطور خودکار عمل کرده وجریان را قطع می کند وبا سرد شدن مجدد وسیله (موتور ) جریان بر قرار وموتور به حرکت در می آید .
عوامل تحریک کننده اورلود در کولر عبارتنداز: نیم سوز بودن موتور- خارج نشدن سیم پیچ استارت از مدار (عمل نکردن کلید گریز از مرکز )-سفت بودن تسمه – گریپاژ بودن یاتاقان ها -بسته بودن دریچه هوای کولر ودر نتیجه آن تراکم هوای داخل که گردش فن را مشکل می سازد-در یک امتداد نبودن پولی ها .  کلیه موارد مذکور می بایست مورد به مورد بر رسی گردد تا مشکل اصلی شناسایی وعیب بر طرف شود.
عیب۲۴- آب کولر سر ریز می شود.
رفع عیب۲۴- این مشکل می تواند به تنظیم نبودن فلوتر مربوط باشد. همچنین سوراخ شدن گوی پلاستیکی شناور سبب می شود گوی پر از آب شود وبه ته آب تشتک رود ، در نتیجه آب بیش از حد وارد کولر شده وسر ریز می کند در این صورت می بایست شناور تعویض شود.
عیب۲۵- هنگام کار کولر قطرات ریز آب وارد محیط می شود.
رفع عیب۲۵- شلینگ پاره شده و آب بداخل پره های تور بین پاشیده می شود.آب از طریق پوشال وتسمه بداخل فن ریخته می شود

 



تاريخ : دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:کاغذ,دیواری,ضد,زلزله,, | 13:54 | نویسنده : مهندس محمودی

کاغذ دیواری ضد زلزله

محققان آلمانی موفق به طراحی و ساخت کاغذ دیواری مقاوم در برابر زلزله شده‌اند که می‌تواند از تخریب و فرو ریختن دیوار در زمان وقوع زمین لرزه پیشگیری کند.

این کاغذ دیواری توسط چسب نرم و قابل انعطافی که از آب و دانه های پلی اورتان ساخته شده است، به دیوار اصلی متصل می‌شود.

محققان مؤسسه تکنولوژی کارلسروهه آلمان با استفاده از الیاف شیشه‌ای با مقاومت بالا که به یکدیگر بافته شده اند، یک پوشش الاستیک بسیار قوی تولید کرده‌اند که می‌تواند انرژی ناشی از زلزله را به چهار جهت مختلف منتقل کرده و مانع از فرو ریختن دیوار شود.
این کاغذ دیواری توسط چسب نرم و قابل انعطافی که از آب و دانه های پلی اورتان ساخته شده است، به دیوار اصلی متصل می‌شود.
پس از نفوذ چسب بداخل دیوار و تبخیر آب موجود، دانه های پلی اورتان پوشش بسیار مستحکم روی دیوار ایجاد می کنند که باعث انتقال انرژی ناشی از زلزله به جهات مختلف می‌شود.
«موریتس اوربان» از محققان این مرکز تأکید می‌کند: کاغذ دیواری ضد زلزله در شبیه‌سازی زلزله مورد آزمایش قرار گرفته و به دلیل استفاده از این پوشش در دیوارهای خانه، ساختمان تخریب نشد.
تولید تجاری پوشش دیواری مقاوم در برابر زلزله از سال جاری میلادی آغاز خواهد شد.



تاريخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:آخرین پژوهش هادرتعمیرونگهداری ساختمان, | 13:26 | نویسنده : مهندس محمودی

آخرین پژوهش هادرتعمیرونگهداری ساختمان

شناسنامه :

به منظور حفظ و نگهداري ساختمان و بالا بردن عمر مفيد تهيه مي شود و وجود شناسنامه سبب اجراي اصولي و صرف هزينه كمتر در زماني مشخص خواهد شد.

 مقاومت زمين :

در اجراي ساختمان بسيار مهم است و قبل از شروع يك طرح بايد مقاومت زمين زير پي مشخص شود تا بر مبناي آن محل ستونها و ديوارهاو در مجموع طرح را به وجد آورد .

 مشخصات ويژه مصالح :

ساخت بناي مقاوم به دو عامل بستگي دارد .

1-   مصالح مرغوب و مقاوم

2-   اجراي صحيص و فني

مثلا در استان بوشهرآجري كه از خاك شور و نمكي تهيه مي شود در اثر رطوبت ورقه ورقه شده و وزون خاك به علت وجود فراوان نمك سنگين مي شود و كار كرد با آن بسيار دشوار است بنايرن مشخص بودن نوع مصالح استفاده شده در شناسنامه هر پروژه الزامي است و در زمان تعميرات يا پيشگيري لازم مي توان از آنها استفاده لازم كرد .

 محل دقيق چاه فاضلاب :

در نقشه هاي اجرايي در نقشه زير زمين يا محوطه سازي يا سايت پلان بايد محل چاه فاضلاب مشخص باشد زيرا در اثر پر شدن چاه قابليت آبكش خود را از دست مي دهد و در چنين مواردي اگر جاي چاه مشخص باشد مي توان در پوش آن را برداشت و آن را تخليه نمود در غير اين صورت در اثر پر شدن چاه كشش فضولات انجام نمي شود بنابرين باعث بالا آمدن آب شده و سبب خيس شدن و سست شدن ديوارها چاه شده ودر نتيجه فشارهاي وارد از طرف ساختمان ممكن است چاه دچار ريزش شود .

 نقشه هاي تاسيساتي و برق :

جزء نقشه هاي هستند كه وجود آن در شناسنامه ساختمان الزامي است كه شامل وضعيت لوله هاي آب رساني لوله هاي فاضلاب دستگاه هاي گرم كننده و سرد كننده ، سيم كشي ها ، كانال ها و غيره

 سطح آبهاي زير زميني :

به طور كلي شناسايي آبهاي سطحي و زير زميني جزء مسائلي است كه در هنگام ساختمان سازي بايد توجه شود زيرا نفوذ رطوبت از كف ساختمان به علت نوع خاك يا زمستانهاي طولاني يا بارندگي هاي زياد ساختمانها را تحديد مي كند كه با شناسايي آنها از ساختمان در برابر رطوبت محافظت كرد .

 وضعيت جغرافيايي منطقه :

آب ، باد ، باران ، آفتاب نوع زمين ، براي ساخت بنا در هر اقليم از مصالح خاصي استفاده شود و نحوه اجرا به موقعيت جغرافيايي آن منطقه بستگي دارد .

 دماي محيط در زمان اجرا :

يكي از عواملي كه در اجراي ساختمان بسيار مهم است در ساختمانهايي كه ساخت آنها بيش از 6 ماه طول مي كشد دماي محيط است .

1-   اسكلت و استخوان بندي ساختمان در فصلهاي گرم سال انجام شود .

2-   كارهاي نازك كاري و تزئينات بنا با رعايت يخ نزدن در فصل هاي ديگر مي تواند انجالم شود

 نشست پي در اثر سستي خاك :

سطح تراززير پي معمولا ناهمواريهايي وجود دارد كه براي ساخت ساختمان بايد آنها را يكنواخت كنيم در صورتي كه سطح زير پي از خاك نرم باشد بايد آن را تاسطح سخت پي بكنيم در اين صورت چاله هايي ايجاد مي شود كه براي استفاده از آن براي ساخت پي بايد لاشه چيني را انجام دهيم . هم سطح كردن زير پي ساختمان باعث مي شود كه در برابر لرزش يك پارچگي خود را حفظ كند و عمل رانش ايجاد نشود . لازم به تذكر است كه پي هايي كه با مقطع مثلثي اجرا مي شوند در مقابل حركات زمين تحريك دارند و براي رفع اين مشكل بايد پي سازي به صورت پله اي انجام شود . 

 نشست خفيف ستون بر اثر نشست فونداسيون :

عوامل نشست ستون عبارتند از :

1- رطوبت : كه براثر چكه كردن از لوله هاي آب وفاضلاب و نفوذ از كانال يا چاه آب خاك زير پي دچار رطوبت مي شود و خاك اطراف پي متورم مي شود در اپر نرم بودن خاك مكش آب يارطوبت خاك زير فونداسيون فشرده شده و پي دچار نشست مي شود .

2- اثر نيروهاي اضافه : چنانچه بر روي ديوار قديمي بارگذاري شود نيروي فشار بر سطح پي زياد مي گردد در نتيجه سبب نشست پي مي گردد . باز شدن ديوار غير باربر در اثر نشست ستون در اثر نشست پي تيرچه اي كه يا در جان پل جوش شده است يا از روي  پل عبور مي كند در اين وضعيت نيروي وارده از سقف به پل وارد مي شود و ديوار غير باربر فقط وزن خود را تحمل مي كند چنانچه به واسطه نفوذ آب ، آب به پي ديوار نفوذ كند امكان نشست ديوار پيش مي آيد پس از قطع شدن آب و خشك شدن سطح خاك نشست متوقف مي شود در اين صورت ديوار غير بار بر كه با ديوار جانبي در گير شده نشست در گوشه ها كمتر رخ مي دهد اما در قسمتهاي مياني ديوار به شكل منحني خالي مي گردد در نتيجه باعث باز شدن درز عميقي در سطح زير طاق و پيدايش ترك هايي در ديوارها مي گردد براي تعمير آن :

1-   سطوح ترك را كاملا باز مي كنيم .

2-   آب را به صورت پودري داخل آن مي پاشيم .

3-   ملات گچ دستي را به صورت شلاقي در بين درز مي كوبيم تا ملات به سرعت در اعماق ترك بنشيند .

4-   در جايي كه ارتفاع آن به اندازه آجر باشد آجر مي گذاريم تا پر شود .

ابتدا سطح زير كار را كفكش مي كنند تا بين گچ خلل و فرج پيوند به وجود آيد چناچه سطح سفيد كاري در اثر عواملي مانند رطوبت طبله كند بايستي تراشيده شود و سپس گچ را با ضخامت 1 سانتي متر به وسيله ماله از پايين به بالا يا بلعكس بر روي سطح مي كشيم . در موقع سفيد كاري خلل و فرجهاي بر سطح گچ به وجود مي آيد كه اين مشكل را باكشته كردن گچ و كشيدن بر روي سطح توسط ماله به قطر 5/1 - 1  را حل مي كنيم .

 فرو كش كردن بنا بر اثر پي سازي غير اصولي :

1- شناسايي زمين : كه اگر زمين مورد استفاده از نوع سست باشد در اثر فشارهاي وارده به بنا نشست مي كند و ساختمان دچار ترك مي شود .

2-   مكانيك خاك : آزمايشاتي در مورد خاك .

 نشست پي در اثر به وجود آمدن چاهك :

به علت نرمي خاك وجود رطوبت و عوامل ديگر حفره هايي در سطح زير پي به وجود مي آيد اگر حجم حفره ها كم باشد مي توان ار آن صرف نظر كرد اما در بعضي مواقع ايجاد حفره هاي مثل چاهك باعث نشست پي مي شود و در نتيجه ديوار روي پي را درون خود مي كشد .

تعمير آن : ابتدا چاهك را پر كرده پي سازي را انجام داده و سپس ديوار را تعمير مي كنيم .

شمع زني : براي اينكه ستونها در زير سقف نگه داري شوند از شمع زني استفاده مي گردد شمع ها بر روي تراورز(تخته) قرار داده با ميخ به شمع متصل مي كنند و سپس در جايي كه خطر ريزش دارد قرار مي دهند تنگ بستن در جايي كه قسمتي از پشت ديوارفضاي خارجي وجود داشته باشد براي جلوگيري از حركت ديوار و رانش آن ستونهايي تحت زاويه 45 درجه به پشت ديوار تكيه مي زنند معمولا پاي آن را بلوك سيماني نصب مي كنند و در انتهاي تنگ به ديوار يك تخته نصب مي كنند تا طول نگه دارنده در پشت ديوار زياد شود .

 نگهداري ساختمان همجوار توسط دستك بتوني :

در ساختمانهايي كه زمين سست باشد براي اينكه رانش ساختمان و فروريزي و تخريب آن جلوگيري كنيد از دستك بتني استفاده مي كنيم .

1- پشت ديوار هم جوار را تنگ بندي مي كنيم و سپس به روش دستي يعني بدون استفاده از وسايل مكانيكي عمل گود برداري را انجام مي دهيم .

2- در عمق حدود 2 متر عمل گودبرداري را متوقف مي كنيم و شروع به كانال زني مي كنيم . دستك زني عبارت است از ميلگرد گذاري جهت كانال .

3-   بتن ريزي درون كانال .

4- بعد از اينكه دستك قبلي اجرا شد فاصله بعدي به 5/2- 2 در سطح تراز قبلي حفر مي كنيم سپس مانند قبل ميلگرد گذاري مي كنيم .

 باز شدن چاه يا قنات زير پي :

چناچه پي ساختمان روي چاه هاي كهنه شود يا افت ناشي از از نشست ساختمان ريزش كند در اين صورت خسارت زيادي به وجود خواهد آمد .

مصالح فرو ريخته در چاه را تخليه مي كنيم ولي قبل از آن براي اطمينان از فرو ريختن سقف شمع بندي را انجام مي دهيم سپس چاه را تخليه مي كنيم اگر خاك اطراف چاه از نوع نرم باشد با دستك زني و شمع زني در ديواره چاه از ريختن آن جلوگيري مي كنيم و اگر ريزش چاه خاك ناچيز باشد از ريزش آن جلوگيري مي كنيم و يا از كول گذاري استفاده مي كنيم يك حلقه هاي بتني هستند با عرض حداقل 20 سانتي متر درون چاه گذاشته مي شود قسمت پشت آنهارا با شفته آهكي يا بتن پر مي كنيم و سپس كول بعدي را روي آن قرار مي دهند چنانچه لازم باشد كول گذاري در عمق بيشتري انجام شود قطر كول ها كم مي شود در صورتي كه احتمال نشست كول ها وجود داشته باشد زير آنها بلوك سيماني قرار مي دهيم و يك كول روي كول ها ديگر قرار مي دهيم.

 شفته ريزي :

چناچه خاك كف چاه نرم باشد مجبوريم تا رسيدن به خاك مناسب كنيم كه با هزينه و اتلاف وقت همراه مي باشد . براي جلوگير از اين كار از روش دستك زني استفاده مي كنيم وسپس داخل دستكها را باشفته پر مي كنيم و بين شفته را با مصالح مقاوم پر مي كنيم اصولي ترين را اين است كه شفته را لايه لايه بريزيم زيرا شفته ريزي به طور مرحله اي باشد تا ليه ها خشك شود .

 ساختن پي روي قوس آجري :

با ملات سيماني روي چاه را مي پوشانيم و سپس توسط آجر و ملات ماسه سيمان روي آن قوس مي ريزيم اطراف قوس را با آجر شانه سازي مي كنيم و سپس سطح روي قوس را تخت نموده و بتن مگر مي ريزيم با آجر قالبي مي سازند تا بتوانند در آن آرماتور كرده و پي را بنا نمايند .

 پيشگيري از رطوبت بالا رونده به شكل سيستماتيك :

اين روش هزينه و وقت كمتري را ميخواهد . نحوه اجرا به اين شكل است كه رجهاي پايين ديوار را به طور سرتاسري مي تراشند سپس سطح را جارو مي نمايند در ديوارهاي بار بر طول برش سر تاسري 5/1 متر است گوشه ديوار را با قلم و چكش خالي مي كنند و سپس ديوار بريده شده را به وسيله فشار هوا از گرد و غبار پاك مي كنند آب را با فشار به اين جداره مي پاشند و از ورقه هاي ايزو گام فشرده استفاده نموده و ديوار را عايق كاري مي كنند .

 پيشگيري از رطوبت بالا رونده :

چنانچه ديوار به علل مختلف دچار رطوبت شود سبب اشكالات ظاهري مانند سفيدك زدن شوره زدن پوسته كردن و ورقه شدن و طبله كردن اندود مي شود كه به علت خالي شدن پاي ديوار و هم از نظر بهداشتي عوارض ناگواري را به وجود مي آورد در شرايطي كه پي شفته اي داشته باشيم در اثر رطوبت حالت خميري پيدا مي كند كه به مرور زمان باعث نشست ساختمان مي شود .

راه جلوگيري : 1- حد بين ملات و موزايك را قير اندود مي كنيم .

2- پاي ديوار را به اندازه 60-50 سانتي متر به طور سرتا سري به شكل كانال خالي مي كنيم و سپس كرسي چيني انجام مي دهيم روي كرسي عايق نموده تا جلوي رطوبت گرفته شود رج نهايي را با ملات بسيار نرم و مقاوم به صورت قوته ور انجام مي دهيم تا ديوار دچار نشست نگردد . براي بستن زير ديوار با ملات يا بتن آن قسمت را مي بنديم . عرض كانال ها 2/1 متر است . پس از اجراي عايق كاري قسمت خالي شده را با سنگ پر مي كنيم و سپس روي آن را با ملات ريخته و موزاييك فرش مي كنند بعد ازاجراي كف سازي ديوار را سفيد كاري مي كنيم .

زهكشي اطراف ساختمان :

چناچه نفوذ آب و رطوبت به حدي باشد كه كه اجراي كانال موثر واقع نگردد اقدام به زه كشي مي كنيم . به اين شكل كه با رعايت فاصله اي به اندازهي 5/1 متر اطراف ساختمان كانال حفر مي كنيم ارتفاع كانال بايد پايين تر از سطح تراز زير پي باشد سپس اگر كف سازي بتني باشد به صورت شيب دار از دو طرف كانال حفر مي كنيم سرعت شيب براي كشش آب بايد به نحوي باشد كه آب از درون كانالها به درون چاه سرازي گردد سپس چاه ها را طوقه چيني كرده و در پوش مي گذاريم . عمل زه كشي توسط سفالها و سنگ هاي سطح كانال انجام مي شود .

 تشخيص رطوبت :

1-   براثر رطوبت سطح زير فرشها كپك مي زند .

2-      در اثر رطوبت در زمستان بوي نم به مشام مي رسد .

3-      در صورت ازدياد نفوذ رطوبت  كف  خيس مي گردد كه حتي از روي فرش هم احساس مي شود .

4-      در مواردي شبنم روي ديوار مي تواند نشان دهنده رطوبت باشد .

روش پيشگيري :

1-   موزاييك فرش ها را بايد با رعايت اصول بر مي داريم .

2-   خاك كف را به اندازه 60-50 سانتي متر بر مي داريم .

3-   اين قسمت را چند روزي در معرض كوران هوا قرار مي دهيم تا خشك شود .

 عمل بلوكاژ:

چناچه رطوبت به حدي باشد كه بتوان با بلوكاژ رطوبت را مهار كرد اين عمل را انجام ميدهيم سپس سطح را تسطيح نموده و موزاييك مي كنيم . چناچه رطوبت به حدي باشد كه فضاي بين سنگها رطوبت را به بالا هدايت كند به دو روش عمل مي كنيم .

1-  پس از بلوكاژ سطح روي آن را غلطك مي زنيم و سپس به اندازه 4 سانتي متر بتن سبك مي كشيم سپس سطح را پودر سيمان مي پاشيم و بعد از سيقلي نمودن سطح آن را قير اندود مي كنيم .

2-  مي توانيم بلوكاژ نكنيم اما از بتن معمولي به ضخامت 10-7 سانتي متر استفاده كنيم و سپس دو لايه قير اندود انجام دهيم بعد از استفاده ماسه بادي موزاييك فرش را انجام مي دهيم اگر به جاي بلوكاژ از بتن استفاده كرديم بايد سطح زير را غلطك زده تا خاك متورم شود .

 علت نفوذ رطوبت به كف خواب پشت بام :

1- نشست احتمالي باعث باز شدن لايه هاي زيرين مي شمود سپس آب در آنها اثر مي كند و باعث به وجود آمدن رطوبت در ناحيه ناوداني مي شود .

2- آسفالت پشت بام به علت تماس با هواي آزاد و اثرات جوي فرسوده مي شود به همين علت هر چند سال يك بار بايد آن را تعمير كرد .

3-   ضربه وارد كردن به سطح پشت بام باعث شكست آسفالت شده و رطوبت به پشت بام نفوذ مي كند .

4- اجراي كف خواب گذاري در گوشه و نواحي كناري پشت بام ممكن است به علت عدم عايق كاري مناسب باعث نفوذ رطوبت گردد .

آسفالت :

از تركيب دانه هاي ريز ماسه همراه با مقداري قير مذاب به وجود مي آيد اگر مقدار قير زياد باشد در زمستان در اثر سرما آسفالت مي شكند و در تابستان به علت گرماي زياد به شكل خميري در مي آيد و اگر قير كمتر از حد لازم باشد چسبندگي بين دانه ها به خوبي صورت نمي گيرد و دانه خشك مي شود ها قبل از استفاده از آسفالت سطح پشت بام را با جارو تميز كرده سپس گوني آغشته به قير را روي سطح پهن مي كنيم و آسفالت را روي آن مي ريزيم و سپس با استفاده از غلطك آنها را هم سطح مي كنيم در زماني كه آسفالت در حال خشك شدن است روي آن پودر سنگ مي پاشيم تا سوراخ هاي ريز سطح را پر كند .

 ترميم ترك هاي آسفالت :

گاهي اوقات در اثر چكه كردن اب زير كولر يا موارد ديگر ترك هايي در آسفالت ايجاد مي شود و گاهي در اثر حركت آب روي سطح آسفالت پوسته پوسته شده و آب داخل آن نفوذ مي كند براي جلوگيري از نفوذ رطوبت ابتدا سطح ترك را كاملا جارو مي كنند سپس قسر را در محل مورد نظر پهن مي كنند و آسفالت راروي آن مي ريزند به طوري كه ترك و درز باز شده نشست كند سپس با تخته ماله روي سطح آن را صاف مي كنند اگر سطح روي آسفالت موزاييك شده باشد و بندهاي موزاييك خالي شده باشد در اثر رطوبت گچ داخل ساختمان طبله يا پوسته پوسته مي شود بنابرين درز موزاييك را پر نموده و يا از قير براي رفع اين مشكل استفاده مي كنند براي جلوگيري از گرفتگي كف خواب در سطح پشت بام از يك فلنج چدني استفاده مي شود كه بايد دقت شود كه فلنج داخل ناوداني بنشيند و اجراي قير گوني تا داخل ناودني بيايد .

نكته : از پوكه معدني مي توان براي شيب بندي بام استفاده كرد ارتفاع پوكه نبايد كمتر از 4 سانتي متر باشد و براي جلوگيري از سوراخ شدن عايق رطوبتي در گوشه ها از ماهيچه بتن استفاده مي شود .

نكته : حتما بايد عايق رطوبتي به داخل ناوداني هدايت گردد تا خطر نفوذ رطوبت را كم كند .

 انواع ترك در ساختمان :

نشست پي : يكي از عوامل ايجاد ترك در ساختمان است نشست پي بر اثر عواملي چون رطوبت فشارهاي وارده از طبقات بي مقاومتي خاك ايجاد مي شود همچنين نوع مصالح مصرفي و اجراي غير فني سبب نشستپي خواهد شد در نهايت مي توان گفت بر اثر حركات زمين اسكلت بنا حركت مي كند و شكستهاي مختلفي نظير ترك هاي عميق يا معمولي يا ترك هاي موين نمايان مي شود .

 انواع ترك :

1-    ترك عميق : به دليل نشست مرتب پي ايجاد مي شود كه جز تركهاي دائمي است و براي ساكنين خانه خطر ناك است .

2-  ترك ثابت : بعد از نشست پي تحرك ساختمان كم مي شود در نتيجه در اثر قطع رطوبت و فشرده شدن سطح زير سازيدر نتيجه شكست وافت ديوارها اسكلت بنا متوقف شده و حالت ترك ثابت مي شود .

3-  ترك موئي : تركي است كه توسط افتهاي كوچك در اسكلت بناو به واسطه نيرو ها و در مواردي به علت نوع مصالح اندود به وجود مي آيد از عواملي كه سبب ايجاد چنين ترك هاي مي شوند مي توان از رطوبت انقباض و نبساط حاصله در مقابل خشك شدن سطوح مرطوب نام برد .

نكته : ترك ها دو نوع هستند .

1- ترك هاي خطر ناك : دو قسمت ديوار كه توسط ترك هاي عميق از يك ديگر جدا شده اند و براي اين مشكل با گچ دستي بين اين دو قسمت را پر مي كنيم بعد از خشك شدن گچ چناچه از ديوار جدا شود نشان مي دهد كه اسكلت در حال نشست و افت كامل است و جز ترك هاي خطر ناك است . در صورتي كه ترك روي دو ديوار با نوار كاغذي به ابعاد  3x30 به شكل ضرب در با سوزن نصب مي كنيم  چناچه كاغذ پاره شود شكست و نشست بسيار خطر ناك است . در صورتي كه كلاف پنجره در اثر نيرو هاي فشار تغير شكل دهد به علت بالا بودن ضريب شكنندگي شيشه پنجرها ترك مي خورد و مي تواند نشان دهنده شكست خطر ناك باشد . در افتهاي مداوم پي و در زمان سكوت صداي تك تك نشان دهنده ترك خطر ناك است كه ترك مصالح و آجر كاري است .

2- ترك هاي غير خطر ناك .

 روش تعمير ترك ها :

تعمير ترك هاي موئي : ترك هاي ريز را مي توان با خالي كردن اطراف آنها با كشته كشي و كشيدن پنبه آغشته به آب روي سطوح آن را پوشاند و آماده نقاشي كرد .

ترك هاي نيمه عميق : تر كهاي نيمه عميق بر اثر حركت پذيري سقف كه حاصل انقباض و انبساط كه براثر حرارت ورطوبت مي باشد به وجود مي آيد اين نوع ترك ها با را نوك ماله خالي مي كنيم و سپس بعد از كشيدن گچ و پرداخت آن و پنبه آغشته به آب ترك ها را مي گيريم و آماده نقاشي مي كنيم .

ترك هاي عميق : را با تيشه مي تراشيم سپس درز آنها را كاملا خالي مي كنيم بعد از جارو كشي داخل ترك و پاشيدن آب قسمت ترك را مرطوب مي كنيم و با به كار بردن گچ دستي درون ترك را پر و سطح آن را با گچ آماده صاف مي كنيم و بعد با كشته كشي و پنبه آغشته به آب و آماده نقاشي مي كنيم .  

نكته : چون سطح كشته كشي در بعد بيشتري انجام مي دهيم تا خطر كپ كردن به وجود نيايد بايد اصول را رعايت كرد تا سطح ترك از اطراف به شكل پخ از گچ كاري و اندود برداشته شود تا عمق ترك در سطح عريض پيوند شود كه اصطلاحا به آن پرداخت كردن يا گچ كاري با سطح قبلي مي گويند .

 ترك در تقاطع ديوارها :

ديوارها بر اثر نداشتن هشت گير يا پيوند ترك مي خورند و در مواقع نشست كاملا از هم جدا مي شوند و ترك قابل رويت مي باشد . در اين حالت ترك بسيار عميق است به نحوي كه ني توان يم دست را در ان حركت داد . براي حل اين مشكل :

1-    سطح ترك را با تيشه مي تراشيم سپس جارو مي كنيم و سطوح آن را مرطوب مي كنيم .

2-    كناره هاي ترك را با قلم چند سانتي باز مي كنيم تا نشست گچ با عمق بيشتري انجام شود .

3-    گچ را به صورت شلاقي روي ترك مي پاشيم .

4-    پس از پر كردن ترك به شكل سر تاسري اندود گچ و خاك را انجام مي دهيم .

5-    ترك را شمشه گيري مي كنيم .

6-    سطح را سفيد كاري مي كنيم سپس با پنبه آغشته به آب سطح سفيد كاري شده را پرداخت مي كنيم .

نكته : چناچه در محل تقاطع ديوار ابزار زده شود و ماهيچه بوجود آيد ترك مجدد به وجود نمي آيد

 ترك در نعل درگاه :

علل ايجاد نعل در گاه موارد زير مي باشد :

1-    در اثر نشست بتن زير نعل در گاه به علت اهرم شدن برش افقي بوجود مي آيد .

2-  برش هاي عمودي به علت وجود پيوند و اثر نيروي فشاري در امتداد تير نعل درگاه و برش هاي طولي بوجود مي آيد .

راه حل : در هر دو حالت جداره ترك را مي تراشيم سپس آن را گرد گيري مي كنيم محل مورد نظر را مرطوب مي كنيم و با گچ پر مي كنيم .

 پيوند در ترك هاي عميق :

چناچه ترك عميق باشد رج ها را از دو طرف ترك به اندازه يك نيمه خالي مي كنيم و با به كار بردن ملات مرغوب و آجر راسته مقاوم سطح ترك را كاملا مي گيريم سپس اندود كاري مي كنيم به نحوي كه ترك محو شود .

نكته : در مواردي كه ترك به حدي باشد كه از بيرون نور و اشيا قابل رويت باشد اين ترك و نشست را كه از پي شروع مي شود به روش ديگري پر مي كنيم.

راه حل :  مسير ترك را دركف سازيدنبال مي كنيمو با برداشتن كف سازي به پي مي رسيم تعمير از پي شروع مي شود و پس از كرسي چيني جداره ترك را جهت به وجود آوردن پيوند خالي مي كنيم . پس از بنايي ترك مورد نظر در عمق ديوار اندود و سفيد كاري را انجام مي دهيم .

 ترك در اطراف ستون هاي فلزي :

1-   سطح اندود رويه دو ديواررا به عرض 100 سانتي متر جمع آوري مي نمايم .

2- به فاصله و ارتفاع هر 60 سانتي متر از دو ديوار كناره ستون را در يك رج افقي به اندازه 50 سانتي متر خالي مي كنيم .

3- عمل كليس گذلري را در دورج خالي شده با ستو فلزي از ميلگرد حد اقل نمره 16 با جوش مطمئن و كلافي انجام مي دهيم .

4- محل خالي را با ملات مرغوب و آجر نيم لايي آب خور به طور اصولي انجام مي دهيم تا شكاف گرفته شود .

5- پس از جارو زدن سطح تراشيده شده و آب پاشيدن به آن ميخ سر كج را به فاصله هر 25 سانتي متر طوري مي كوبيم كه 5/1 سانتي متر با سطح ستون  فاصله داشته باشد .

6- توري گالوانيزه به عرض 80 سانتي متر توسط سيم آرماتور بندي با قلاب مطمئن و محكم به ميخ هاي سر كج مي بنديم .

7-   اندود آستر را طوري انجام مي دهيم كه توري در وسط ملات قرار گيرد و اندود را مسلح سازد .

8-   پس از آستر عمل سفيد كاري و لكه گيري سپس رنگ روغن را انجام مي دهيم .

 پيشگيري از كمانش ديوار و ستون اجري :

در حالتي كه به پيوند نما و پشت كار توجه نشده باشد سطح نماي آجري و پشت كار رج هاي تلفيق شده ي خشت آجر يا اسكلت يك برش طولي پديد مي آيد و در ستون هاي طويل و مرتفع يا ديوار نماهاي بيروني كه ارتفاع بلندي دارند در اثر نيروي فشاري كمانش عمودي كه به آن اصطلاحا قوز مي گويند پديدار مي شود در حالت استاندارد ديوار آجري تا 50 سانتي متر كمانش قابل قبول است چناچه مقدار كمانش عمودي بيش از اين مقدار باشد خطر زيادي در مقابل نيروي فشاري دارد تا جايي كه خطر ريزش و تخريب اين ستون يا ديوار براي حل اين جريان به چند روش عمل مي كنيم .

روش اول : چناچه زيبايي نما چندان مهم نباشد مي توانيم دو يا سه قسمت از نما را كه در سمت مقابل نيز ديوار و ستون دارند به صورت عرضي سوراخ كنيم و سپس تخته هاي نراورس قطور و طويل در امتدادسوراخ هاي ديوارهاي آجري نيز سوراخ مي شود سپس از ميلگرد نمره 20 كه دو سر آن رزوه شده است جهت مهار كردن استفاده مي كنيم بر اساس شكل كار تخته ها را به صورت افقي يا قائم كار مي گذاريم و ميلگرد را از درون تخته ديوار عبور مي دهيم به طوري كه از ديوار و تخته مقابل بگذرد و سپس آن را به وسيله واشرهاي تخت با مهره مهار مي كنيم .

روش دوم : چناچه نخواهيم اين عمل در نما ديده شود پس از شمع بندي زير سقف تنگ بستن در نما و نگهداري مكان هاي لازم محل نشست تير آهن يا تراورس را در عمق ديوار در ابعاد لازم بر مي داريم مسير ديوار را با قلم  يا ديلم مي كنيم سپس تير مورد نظر را سوراخ كرده و در ديوار با ملات گچ نگهداري مي كنيم با كابل قطوري كه يك سر آن با خمش ، قلاب شده با شد از سوراخ ديوار و تير عبور مي دهيم و مهار مي كنيم و سطح نماي خالي شده را جهت نشست تير عمودي يا افقي با آجرهاي همرنگ بنايي و سپس بند كشي مي كنيم .  

 نگهداري سنگ نما :

سنگ نما را به شكل مختلف مي توان مهار نمود .

1-  اگر نبشي به تير آهن جوش داده شده باشد براي هر قطعه سنگ دو قطعه تسمه به طول 50 سانتي متر و ارتفاع 12 سانتي متر و ضخامت 5 ميلي متر به نبشي يا تسمه جوش مي دهيم سپس در مقطع سنگ به اندازه 80 ميلي متر شيار مي زنيم تا زائد فلز جوش شده به نبشي يا تسمه در آن نشست كند اگر مهار و يا اتصال سنگ به درستي انجام شود خطر رانش و پس زدن ان به كلي از بين مي رود .

2-  تكه هاي سنگ با چسب مخصوص به پشت سنگ مي چسبانيم ملات درشكستگي لقمه سنگ و بند آجرها نفوذ مي كند و باعث پيوند مي شود كه به آن اسكوپ سنگ گفته مي شود .

3-  پشت سنگ را به شكل دو زاويه از دوجهت سوراخ مي كنيم و از داخل آن مفتول عبور مي دهيم و ميخ در سفت كاري متصل مي كنيم اگر با اسكوپ كردن بين سنگ و سفت كاري پيوند به وجود نيايد با ضربه زدن بر سطح سنگ كاري از روي صداي آن مي توان تشخيص داد .

 علت شكست در سقف هاي تيرچه بلوك چيست ؟

در سقف هاي تير چه بلوك و تيرچه هاي بتني نيرو هاي فشاري و كششي وارد مي شوند كه نوع آرماتور گذاري ساختمان خرپا به خصوص مقطع ميلگردها و همچنين نوع بتن در پايداري آن اثر دارد . يكي از اصول پايداري تيرچه ها طول دهانه آنها است كه نوع آرماتور گذاري آنها نسبت به فاصله دهانه تعيين مي شود . خطر كمانش و شكست ها احتمالي در اين نوع سقف بسيار نادر است و امكان نشست در گوشه هاي گيردار سفال هميشه وجود دارد .

 سطوح كرمو در اسكلت بتني :

1-    كرمو هاي سطحي : سطح بتن داراي خلل و فرج ناچيزي است كه با بتن مي توان آن را ترميم كرد .

2-  كرمو هاي عميق : در اثر عواملي چون ويبراسيون ودانه بندي نا مناسب و آب زياد در بتن به وجود مي آيد .

 آسيب خوردگي بتن :

1- آب دريا بر سطوح قطعات اثر مي كند پس از تبخير آب نمكها در حفره ها ريز و درشت اثر مي گذارد اين نمكها در اثر گرما و حرارت روز و اختلاف دما در محيط سبب تنشهاي مي شود كه باعث ترك بتن مي گردد نمكها باعث نفوذ كولر يدها و سولفاتها به اخل قطعات بتني مي گردد .

2- علت ديگرترك هاي عميق در بتن وجود اكسيژن در كولريدها و همچنين آب اطراف ميلگردها مي باشد و پس از نفوذ در فولاد باعث زنگ آن مي شود و زنگ 10 برابر قطر ميلگرد را پر مي كند و سبب ترك در مسير ميلگرد مي شود اين امر ناپايداري ستون و اسكلت بتني را در بر خواهد داشت . 

 روش پيشگيري :

1- ميلگرد بتن را از نوع آجدار انتخاب كرده كه اگر سطوح آن گالوانيزه باشد مطمئن تر است .

2- پوشش بتن را 5-4 برابر قطرميلگرد انتخاب كنيم .

3- از سيمان ضد سولفاته استفاده كنيم .

4- عمل ويبراسين بتن را كاملا متراكم و فشرده و بدون خلل فرج و نفوذ پذيري اجرا كنيم .

5- عمل بتن ريزي به صورت پي در پي صورت گيرد .

6- چناچه از نشست ذرات آب به شكلي مانند نما سازي با آجر لا آبي يا پوشش هاي سراميكي و روكش كردن قسمت هاي داخلي و زير پوتر و كنسول پيش آمده با ورق هاي فايبر گلاس به طور اصلي با پيچ كردن جلوگيري كنيم تا حد زيادي مي توانيم ساختمان نما را در برابر خوردگي جلوگيري كنيم .

 تميز كردن نماي ساختمان :

بناهايي كه نماي آجري دارند مشكلاتي از قبيل موارد زير را دارند :

1-   شوره در اثر بارندگيكه به علت بخار آب و ماندن نمك هاي موجود در آن .

2-   وجود كپك كه به علت نمك هاي موجود در آجر نمايان مي گردد .

تميز كردن :

 اگر به صورت ناچيز باشد شوره ي روي نما را جارو مي زنيم چناچه شوره زياد باشد چند بار با آب و جارو ان را مي شويم در صورتي كه شوره زياد باشد و با جارو حل نشود با اسيد رقيق و برس سيمي شوره را پاك مي كنيم .

در مورد نماهاي سنگي و آجري چناچه نما به دليل وجود دوده كثيف شده باشد :

1-   چناچه دوده چرب نباشد با جارو آن را تميز مي كنيم .

2- اگر دوده چرب باشد به نسبت چربي آن از اسيدهاي رقيق يا غليظ استفاده مي كنيم و پس از مصرف اسيد  ، فورا نما را باآب مي شويم يكي ديگر از چيزهاي گه باعث كثيف شدن نما مي شود زنگ فلزاتي مثل آهن و مس مي باشد .

 رشد خزئه ها بر روي نما :

باعث لغي آجر وسنگ مي شود . پاشيدگي قير يا آسفالت بر روي نما ، رنگ هاي روغني مانند نقاشي و شعارنويسي ، نما هاي رنگ آميزي شده براثر مرور زمان لكه ، لكه يابي زنگ مي شود .

 نكات ايمني درمورد كارگران :

درهنگام پاك كردن نما با مواد شيميايي بايد از وسايل كامل و ايمني استفاده مي شود .

1-   كفش كار 2- روپوش بلند 3- كلاه ايمني 4- دستكش و عينك 5- در مواردي از ماكس

 اثرات قير و قطران :  

ابتدا مي تراشند سپس اثرات باقي مانده را با حلالي مانند جوهرهاي معدني يا تريكلواتيلن آن را پاك نموده و با برس سيمي روي سطح را تميز مي كنيم .

نماهايي كه با دوده كثيف شده مانند دود بخاري را با آب گرم در مواردي با استفاده از كف صابون چناچه دوده بسيار چرب باشد از تريكلو اتيلن استفاده مي كنيم اين عمل را در هواي آزاد انجام مي دهيم تا خطر تنفس ايجاد نشود .

نكته : اگر براي تميز كردن نما از ماسه پاچي استفاده نمايم ماسه به كار رفته بايد از نوع قير سيليسي باشد تا براي كارگران زيان آور نباشد . 

 علت آسيب پذيري آجر كاري :

1-     جابه جايي زمين :

1-شامل نشست هاي خفيف كه به علت فشارهاي ناشي از طبقات و اسكلت ساختمان كه بر سطح زير ديوار وارد مي شود و ملات ها را مي شكنند باعث ترك در آجر كاري مي گردد .

2-  سطح آب هاي زير زميني پس از جابه جايي آب در طبقات پايين تر و خشك شدن زير پي ها انبساط و انقباض به همين علت باعث ايجاد ترك در عايق كاري مي گردد .

3-  زه كشي در صورتي كه لوله ها و كانال زه كشي دچار گرفتگي شود سبب تورم لوله ها و سپس نشست خاك پس از رطوبت مي شود كه باعث ترك در سطوح آجر كاري مي شود .

2-  انقباض حاصل از خشك شدن :

كه براثر كشش بر ملات ايجاد مي گردد به اين معني كه ملات هاي سيماني يا ساروج بر اثر كشش ترك بر مي دارند تركيب بتن در حالت فشار مقاوم است اما در برابر كشش مقاومتي ندارد به همين دليل ملات ها نيز در مقابل كشش خورد مي شوند و باعث شكست آجر كاري مي گردند همچنين استفاده از آجرهاي سيماني و آهكي در بين كلاف بندي اسكلت بتني يا فلزي با ملات معمولي به علت خود گيري كامل و خشك شدن عضو هاي بين كلاف و ديوار ترك حاصل مي شود .

3-  آتش سوزي :

در اثر آتش سوزي آجر هايي كه با خاك رس درست شده اند و آجرهاي سيماني و آهكي آب خود را ازدست مي دهند آجرهاي رسي دچار ترك شده و آجرهاي سيماني و آهكي پوك مي گردند در صورت آب پاشي روي اين آجرها در سطوح آجر كاري ترك ايجاد مي گردد .

4-  تغيير شكل در بام ها :

سقف هاي مسطح بدن پيوند به اسكلت ساختمان در مقابل زلزله به صورت لولا عمل مي كند و باعث جا به جايي رج هاي انتهايي ديوار مي گردد همچنين در مورد سقف هاي شيب دار كه پيوند درستي ندارد در اثر حركات زمين باعث جابه جايي رج هاي نهايي ساختمان مي گردد .

5-  حمله سولفاتها :

چناچه در آجر تركيبات سولفاته وجود داشته باشد پس از استفاده از ملات سيماني ملات آسيب ديده و آجر كاري به مرور صدمه مي بيند چناچه به اشتباه گرد گچ با سيمان مخلوط شده و به عنوان ملات استفاده گردد سيمان غير عامل محسوب شده و در اثر فشار بار وارده ترك مي خورد همچنين سولفات ها باعث طبله شدن و پوك شدن اندود مي گردد .

6-  انبساط بر اثر رطوبت :

ملات هاي رسي و آهكي در اثر رطوبت متورم شده و پس از خشك شدن رطوبت سبب آسيب ديدگي لغ شدن آجر و شكستگي آن مي شود .

7-  زنگ زدگي :

اگر فاصله ديوار آجري با فلزعايق نشده در محل تماس از 25 ميلي متر كمتر باشد  و جود آب ورطوبت سبب زنگ زدن آهن شده و نما را كثيف مي كند همچنين تركيب آن بر آجر كاري و ملات سبب فعل

تاريخ : شنبه 26 مرداد 1392برچسب:آسیب,خوردگی,بتن,, | 17:8 | نویسنده : مهندس محمودی

آسیب خوردگی بتون

1- آب دریا بر سطوح قطعات اثر میکند . پس از تبخیر آب ، نمک درحفره های ریز و درشت اثرمیگذارد و سبب پیدایش بلورهای نمک می شود . این بلورها در اثر گرما و حرارت درروز و اختلاف درج? محیط به واسط? سایه و یا درشب سبب تنشهایی میشود که بتون را ترک می دهد .

نمکها نفوذ کلریدها و سولفاتها را به داخل قطعات بتونی شدت می دهند . در مجموع ، گاز کربنیک که در واقع یک اسید انیدریدی است ، با آهک آزاد در بتون ترکیب می شود . این حالت باعث کاهش قلیایی آهک می شود . این فعل و انفعالات «کربونیزاسیون»نام دارد .پیشرفت کربونیزاسیون دربتون ، به کیفیت آن بستگی کامل دارد که درمراحل اول ، سریع اما بعدها کند است ؛ یعنی هرسال حدود5 میلیمتر، پس از گذشت 4 سال حدود 10 میلیمتر و بعد از 25 سال تا 25 میلیمتر در عمق بتون پیشروی میکند و در نتیجه ، در سطوح و حجم بتون ترکهایی به وجود می آورد .

2- علت دیگر ترکهای عمیق در بتون، وجود اکسیژن در کلریدها و همچنین آب در اطراف میلگردهاست که پس ازنفوذ بر فولاد ، زنگ آهن را به وجود می آورد که بسیار خطرناک است. زنگ حاصله تا قطر تقریبی 10 برابر میلگرد اطراف خود را پر میکند

و سبب پیدایش تنشهای درونی بتون و درنتیجه، ترکهای سریع طولی در مسیر میلگردها میشود که این امرخطرناپایداری ستون را در پی خواهد داشت .

توجه : نقیصه مذکور در سطوح و حجم قطعات بالای سطح آب بمراتب بیشتر از سطح زیر آب است .

تعویض عضوهای معیوب

در بعضی موارد ، خوردگی تا عمق بتون پیش میرود که از یک عضو فقط مقداری ناچیز سالم باقی میماند. در این حالت اطراف محل شمعبندی شده با دژبر بتون را تخریب میکنیم . میلگرد خورده شده نیز بریده میشود. جهت نشست میلگرد در بتون کهنه، به قطرلازم سوراخ میکنیم. پس ازاستقرارمیلگردهای قدیمی جهت اتصال به میلگردهای جدید نگهداری شده ، از جوشکاری استفاده میکنیم . پس از خاموت بستن و ماسه پاشی بترتیبی که قبلاً ذکر شد ، قالبها را مستقر میکنیم و با توجه به نوع دانه بندی و نداشتن مواد زائد درمواد ترکیبی ، مقدار سیمان و نوع آن ، مقدار آب آشامیدنی و تهیه اصولی بتون ، کار را شروع می کنیم .

 

توجه 1 : نوع مصالح ، مواد ترکیبی و مقدارسیمان دربتون تازه و بتون کهنه باید مساوی باشد تا واکنشهایی پدید نیاید و دوعضو به طور اصولی پیوند بخورند .

توجه 2 : بعد ازباز کردن قالب ، اگر روکش صیقلی با خمیر اپوکسی به طور لیسه ای انجام شود، در مقابل اثر بخار آب ومکش عایق مقاومی به وجود خواهد آمد .

توجه 3 : در بعضی موارد ، حفره های ریزدر سطوح به وجود می آید که اثرآنها کم است و به میلگردها نمیرسد. دراین صورت می توان حفره سطوح ، حفره های ریز بالای سر ، زیر کنسولها و پوترها را با خمیر سفت اپوکسی پر کرد .

توجه 4 : چنانچه حفره های مذکور فراوان و سنگپایی باشد ، پس از تمیز کردن و عاری ساختن سطوح از گرد و غبار با دستگاه بتون پاش ، ملات ریز دانه با عیار سیمان کافی را کاملاً در حفره ها پر می کنیم . پس از صاف کردن محل می توانیم آن را با محلولهای شیمیایی « بوتادین و یا رزین استیرن » در مقابل مکش رطوبت عایق کنیم .

درزگیری ترکها در بتون

پس از برداشتن یک عضو معیوب ، امکان دارد در جوانب و امتداد عضو عوض شده ، ترک و یا ترک های متفرقی باقی بماند .معمولاً در اطراف این ترکها ، زنگ آهن میلگردها وجود دارد که باید خارج شود .در آغاز ، روی سطوح خارجی ترک را یک ترکیب خمیری مانند مخلوط « اپوکسی » و « ویسکوزیته » می کشیم و درزگیری می کنیم . پس از سخت شدن خمیر ، درزبندی با دستگاه مخصوص هوای فشرده را درون ترک می رانیم تا زنگ آهن اطراف میلگردها و بخار و رطوبت خارج شود . معمولاً این استخراج از نواحی سوراخهای باز انجام می شود. این عمل را آنقدر ادامه می دهیم تا دیگر از زنگ و رطوبت اثری دیده نشود .سوراخهای به وجود آمده را با خمیر سفت اپوکسی پر می کنیم و سپس از پستانک هایی به قطر 5/9 میلیمتمر که به همین منظور ساخته شده است ویک شیر یکطرفه از جنس « پلی اتیلن » روی آن وصل است ، استفاده می کنیم . پستانکها به فاصله 20 تا 25 سانتیمتر روی ترک قرار می گیرند .

با دستگاه تزریق وشیلنگ شفاف، موادی راکه به نسبت 1 واحد اپوکسی و 7 واحد گرد سنگ آماده کرده ایم، بلافاصله با فشاری مناسب به درون ترکها می رانیم .

توجه : پس از پرشدن قسمت پایین ترک ، مواد مذکور درپستانک اولی مشخص می شود ؛ یعنی ترک تا آن حد پر شده است. به همین ترتیب کار را دنبال می کنیم تا آخرین پستانک پر شدن ترک را از محلول رقیق نشان دهد . مواد اپوکسی و گرد سنگ به صورت مخلوط در درون ترکها فوراً سخت و مقاوم می شوند .

جاسازی بتون

بتونی را که تازه ساخته میشود، در شرایط دانه بندی مناسب ، به روشهای معمولی و با تزریق و بتون پاشی، به درون شکافهای بزرگ وحفره ها وارد میکنیم. باید توجه داشت که خصوصیات دو بتون کهنه وتازه باید یکسان باشد تا عملکردحرارتی وسرایت بخار از دو بتون ، سبب نزدیکی آنها به یکدیگر شود .

توجه : چنانچه سطوح بتون کهنه قبلی به مواد چسبنده آغشته شود وسپس تزریق بتون صورت گیرد، بین بتون تازه و کهنه پیوند اصولی برقرار می شود ؛ در ضمن فولاد در مقابل خوردگی تا حدی عایق خواهد بود .

در بعضی موارد ، برای پر کردن شکافهای زیر آب و یا تقویت سازه ها از روش بتون پیش آکنده استفاده می کنیم . به این ترتیب که دانه های سنگی را در محل تزریق بتون و لا به لای دانه های سنگی می چینیم .

عمل روکش سازی

1- از ریز دانه ها ، ماسه ای به نسبت یک به یک با سیمان به شکل خشک مخلوط می کنیم . سپس ، محلول لاتکس را به مخلوط اضافه می کنیم تا به حالت رقیق خمیری درآید و به صورت یک لایه آستر بر سطح بتون که قبلاً تمیز و غبار گیری شده است ،می کشیم .

2- یک واحد حجمی سیمان و دو واحد ماسه را با محلول لاتکس مخلوط و رقیق میکنیم و به ضخامت 20 تا 25 میلیمتر برسطح آستر می کشیم . سپس ، آن را کاملاً صاف می کنیم و صیقل می دهیم .

توجه 1 : صیقلی بودن هر چه بیشتر روکش ، باعث می شود که « کربونیزاسیون » در اندود و در نتیجه ، در قطعات بتونی به وجود نیاید . همچنین نفوذ بخار آب را به درون مصالح بتونی خنثی می کند .

توجه 2 : ازمحلول « لاتکس و اکریلیک » و همچنین « اپوکسی » همراه با مخلوط « کوارتیز و سیلیس » میتوان قشری نازک سخت و صیقلی ، اما عایقی مقاوم برای سطوح روکشها به وجود آورد



تاريخ : شنبه 26 مرداد 1392برچسب:سفید,کاری,, | 17:0 | نویسنده : مهندس محمودی

سفید کاری:

1-معمولاً دیوار را به ارتفاع چند سانتیمتر بالاتر از گچ کاری قدیمی به طور فارسی می تراشیم .

2- محل گچکاری قدیم و سطح اندود شده را پخ ، و با گچ آماده و کشته در دولایه سفید کاری می کنیم .

ابزار زنی

در بعضی موارد، محل نشست سفید کاری روی قرنیز سنگ با رعایت به اصطلاح « ابزار زنی » به صورت مدور و گود درمی آید.

پیشگیری رطوبت بالا رونده به روش سیستماتیک

در سالهای اخیر در کشورهایی مانند هلند ، انگلیس ، اسپانیا و یونان ازروش پیشگیری رطوبت به طریق سیستماتیک استفاده میشود.این روش بسیار اصولی و با صرف هزینه مناسب است . اتلاف وقت و زحمت بسیار هم ندارد . در عایق سازی بناهای باستانی و قدیمی مانند کلیساها ، کاخها ، اماکن عمومی و منازل قدیمی که به طور کلی اسکلت آجری دارند ، مورد استفاده خاص قرارمی گیرد. مکانیک ساده و جالب عایق سازی در این روش سبب شده است که طی چند سال گذشته در ایران نیز از آن بهره گیری شود .

وسایل کار : برای انجام این کار از اره هایی با شکلهای مختلف مدور و معمولی در ابعاد کوچک و بزرگ استفاده میشود . نوع معمولی آن با طول 42 اینچ ، عرض 3 اینچ و ضخامت 7 میلی متر برای برش دیوار مورد استفاده قرار می گیرد . از نوع جدید آن نیز که تیغه دایره دارد ، استفاده فراوان می شود .جنس اره فولاد نرم است و با کبالت ، کرم و یا تنگستن روکش می شود . نوع مقاوم آن با کاربید تنگستن آب داده می شود. به طوری که ذکر شد ، جنس این نوع فلز نرم است و روکش های مذکور به مقاومت آن ها کمک شایانی می کند . این اره ها دستگاه متحرک مکانیکی دارند و با برق و یا بنزین کار می کنند .

نحوه اجرا:

1- اندود رجهای پایین دیوار را به اندازه 20 سانتیمتر به طور سراسری می تراشیم .

2- سطح را جارو و عاری از گرد و غبار می کنیم .

3- رج انتهایی و یا رج دوم طوری انتخاب می شود که برش در ضخامت آجر و در واقع وسط رج باشد ؛ یعنی با استفاده از خط تراز بین ضخامت آجر خطی سرتاسری کشیده می شود .

4- در دیوارهای باربر سرتاسری ، طول برش به اندازه 50 سانتیمتر و در ستون های منفرد ، طول برش با طول ستون باربر آجری متناسب است . برش به اندازه 20 تا 30 سانتیمتر انجام می شود .

5- گوشه دیوار را با قلم و چکش تا 20 سانتیمتر خالی می کنیم .

6- با استفاده از اره نوع کاردی که طول آن کوتاه ، حرکت آن کم و کاملاً قابل کنترل است ، عرض دیوار را با نوک اره سوراخ و آن را آماده برش طولی می کنیم .

توجه : برای اینکه تیغه اره در راستای خط و بدون موج حرکت کند، اره را روی چهار تراش می خوابانیم و تیغه را روی آن حرکت می دهیم .
7- برش را تا 50 سانتیمتر ادامه می دهیم



تاريخ : شنبه 26 مرداد 1392برچسب:تعمیر,و,نگهداری,نما,, | 16:50 | نویسنده : مهندس محمودی

تعمیرونگهداری نمای ساختمان

نمای ساختمان ها در اثر عوامل زیر دچار خرابی هایی از قبیل طبله كردن، ترك خوردگی، شوره زدگی، آلوئك، لكه دارشدن، پوسته پوسته شدن، كنده شدن سنگها و آجرهای نما، تغییر رنگ و ظاهر اولیه نما و ... می‌شوند:

-نشست جزیی یا كلی ساختمان - یخبندان و انجماد آب یا رطوبت اضافی موجود در نما یا سطح زیركار- انقباض و انبساط هاو یخ و آب شدنهای متوالی و با اختلاف دمای شدید - شوره زدگی یا سولفاته شدن نما در اثر استفاده از آب حاوی سولفاتهای محلول در آب مصرفی برای ساخت ملاتهای سیمانی و گچی و... و نیز بتن مصرفی در تولید نماهای بتنی، البته این مواد سولفاتی ممكن است در خود آجر یا تركیبات دیگر ملاتها هم وجود داشته باشند - آتش سوزی خصوصاً در نماهای بتنی - ترك خوردگی و به طور كلی آسیب دیدگی سطح زیر كار - اختلاط نادرست تركیبات و اجزا در نماهای بتنی و سیمانی و نیز ملاتهای مصرفی - استفاده از نوسان بالای دما برای گیرش سریع اندودها و ملاتهای بكار رفته در نما سازی بعنوان مثال استفاده از وسایل گرم كننده.

در اثر شکست دیوارهای باربر و نشست آنها ، طاقهای پوشش نیز نشست می کند و در امتداد تیرهای پوشش ، ترک هایی ایجاد می شود . در بعضی موارد که شکست ها همراه با نشست است ، درطاق پوشش ترکهای

فرعی به صورت مورب بوجود می آید. این ترکها در اندود های سطحی چشمگیر است . در این صورت ترکها را باید کاملاً باز کرد و اطراف آنها راعمق بیشتری داد تا عمل تعمیر و لکه گیری با قسمتهای قبلی کاملاً پیوند بخورد و یکپارچه شود . محل ترکها را پس از مرطوب کردن ، با گچ و خاک اصطلاحاً « تیزون » پر می کنیم و ترکها را می گیریم . سپس سفید کاری آن را انجام می دهیم .

توجه : در بعضی موارد ، ترکهای به وجود آمده در سقف به حدی است که تعمیر آنها امکانپذیر نیست . در این صورت ، اگر رنگ سقف روغنی باشد ، آن را با چراغ پریموس دستی می سوزانیم و سپس با کاردک ، رنگ های سوخته را از سطح کار بر می داریم وسطح اندود رخم زده شده را سفید کاری می کنیم .

پیشگیری رطوبت بالا رونده:چنانچه دیوار بنا قیر اندود نشده باشد ، و یا به علل گوناگون قیر اندود آن معیوب اجرا شده باشد و به علت چکه کردن از لوله و یا هرعلت دیگر ، ممکن است رطوبت از سطح پی و کرسی چینی به مرور زمان به طرف بالا بکشد و سبب اشکالات اساسی و ظاهری شود. اشکالات ظاهری ممکن است سفیدک زدن ، شوره زدن ، پوسته کردن ، ورقه شدن ، کپ کردن و با طبله شدن گچکاری واندود باشد . دراین صورت ، امکان خالی شدن پای دیوار وجود دارد که خطرناک است . از نظر بهداشتی نیزعوارض ناگواری وجود داردکه به مرور زمان پیش می آید . اگر پی شفته ای باشد ، در اثر رطوبت حالت خمیری پیدا می کند که به مرور زمان ، باعث نشست ساختمان نیز می شود

روش پیشگیری : معمولاً حد بین ملات و موزاییک را در زیر دیوار قیر اندود می کنیم . برای قیر اندود کردن مرحله ای دیوار ،با رعایت 100 تا 120 سانتیمتر فاصله از دیوار را شمعبندی می کنیم و در صورت نیاز به طور مطمئن تنگ می بندیم .

خالی کردن پای دیوار : برای اینکه قیر اندود به صورت اصولی انجام شود ، به اندازه 50 تا 60 سانتیمتر پای دیوار را به شکل یک کانال سرتاسری خالی می کنیم . ارتفاع این کانال به اندازه 30 سانتیمتر است

شکافتن قسمت های مختلف دیوار

1- برای اجرای قیر اندود به اندازه 5 رج از دیوار مرطوب را ، حدود 120 سانتیمتر خالی می کنیم .

2- سه رج در ناحیه سطح زیر موزاییک و 2 رج در سطح روی موزاییک را خالی می کنیم .

3- معمولاً یک متر از دیوار سالم را رها می کنیم و مجدداً 5 رج ، حدود 120 سانتیمتر را خالی می کنیم .

4- به ترتیبی که گفته شد ، تمام جوانب دیوار را که مرطوب است ، به شکل یک در میان مانند لانه زنبوری خالی می کنیم .



تاريخ : سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:برداشتن,نواحی,مسدود,دیوار,, | 20:39 | نویسنده : مهندس محمودی

برداشتن نواحی مسدود دیوار :
1- به طوری که ذکر شد ، قسمتهایی از دیوار را که مسدود مانده است با دقت خالی می کنیم .
2- کرسی چینی وبعد از آن ، اندود ماسه و سیمان سپس قیراندود را با رعایت اورلپ انجام می دهیم درخاتمه دو رج انتهایی را با رجهای قبلی قفلوبست می کنیم وبه شکل غوطه ای وکاربند کردن در سطح زیر دیوار آن را کاملا می بندیم .
تعمیر کفسازی :
9- پس از اجرای قیراندود ، کانال خالی شده را با ماکادام ، و روی آن را با سنگهای شکسته و خرد شده پر می کنیم .
10- چنانچه در کفسازی ، بتون ریزی سبک اجرا شده باشد آن را تعمیر وسپس موزاییک فرش می کنیم .
11- درمواردی که بلوکاژکنار دیوار فاقدبند انبساط باشد در موقع تعمیر وکفسازی ، بند انبساط با مصالح موجود اجرا و سپس مراحل بعدی بنایی انجام می شود .
12- عمل اندودکاری باید بعد از موزاییک فرش ودوغاب ریزی انجام شود . چنانچه موزاییک فرش شود ، اما دوغاب ریزی بعد از اندود گچ و خاک دیوارها انجام شود ، خطر پر شدن بندها پیش می آید . دراین حالت ، دوغاب نمی تواند در عمق بندها نفوذ کند وفقط به شکل سطحی است و بعد از مدت زمانی ، امکان دارد طبله کند و بیرون بزند .
اجرای اندودکاری :
پس از ساختن قرنیزسیمانی یا نصب سنگ قرنیز ودوغاب ریزی پشت آن و همچنین بندکشی بین سنگهای قرنیز ، سطح دیوار را جارو ومرطوب می کنیم و سپس گچ و خاک را به نسبت یک به یک شکل هموار، اما با سطحی زبره بنایی می کنیم .
سفید کاری :
13- معمولا دیوار را به ارتفاع چند سانتیمتر بالاتر از گچکاری قدیمی به طور فارسی می تراشیم .
14- محل گچکاری قدیم و سطح اندود شده را پخ و با گچ آماده وکشته در دو لایه سفید کاری می کنیم .
آسفالت ریزی کف :
1-محل برگشت قیراندود روی پی و کناره دیوارهای باربر با اندود ماسه و سیمان حفاظت می شود .
2-سطح زیر آسفالت را به ارتفاع 10تا 15 سانتیمتر قلوه سنگ می ریزیم وتسطیح می کنیم تا آماده آسفالت ریزی شود .
3-چنانچه بخواهیم برای بناهای مسکونی محوطه سازی کنیم ، ابتدا سطح سنگریزی زیر آسفالت را غلتک و سپس به قیر آغشته می کنیم .بعد 6تا8 سانتیمتر آسفالت ریزدانه می ریزیم وفورا عمل غلتک زنی را انجام می دهیم .
- در بعضی مواد ، کفسازی مذکور ، موزاییک فرش و یا کفپوش سنگ پلاک است .در این مورد ابتدا زیر محل مذکور را بتون ریزی ، سپس کفپوش اجرا می کنیم .



تاريخ : سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:اجرای,عایقکاری,بند,انبساط,, | 20:22 | نویسنده : مهندس محمودی

اجرای عایقکاری بند انبساط :
چنانچه عایق رطوبتی در کف و سطح زیر دیوار قیراندود شده باشد ، جهت عایق بند انبساط از عایق ایزوگام به شرح زیر استفاده می کنیم :
1- باتوجه به نشست و پوشش (اورلپ ) ، عایق ایزوگام بر سطح عایقکاری کف به اندازه 15 سانتیمتر و عایق زیر دیوار نیز به اندازه 15 سانتیمتر وجهت برگشت عایق ایزوگام از دو جهت به اندازه 25 سانتیمتر ، جمعا 55 سانتیمتر در طول مشخص تهیه می کنیم .
2- جهت عمل نورد دهی در ناحیه میانی ، عرض عایق ایزوگام را حرارت ملایم می دهیم ، به طوری که عایق سخت ، نرم وشکل پذیر شود .
3- دو شمشه ، یکی را در سطح زیر لبه عایق پس از رعایت اندازه برگشت و "اورلپ " ، و دیگری را بر سطح روی عایق و در راستای شمشه زیر قرار می دهیم و سپس به آرامی طوری که عایق نشکند آن را خم می کنیم .
4- عمل مشابه را در لبه دیگر عوض عایق ایزوگام و با رعایت اندازه ای حدود 15 سانتیمتر جهت برگشت و پوشش عایق ایزوگام انجام می دهیم که در نتیجه ، ناحیه میانی با خمیدگی به صورت گود و مدود در می آید .
2- جهت پیشگیری از خطرات احتمالی ،محل نشست عایق رطوبتی را بند انبساط می دهیم ، یعنی سطح زیر و اطراف آن را با ماسه نرم و غیر آهکی و مواد مضره پر و مفروش می کنیم .
5- لبه عایق رطوبتی در زیر دیوار و لبه عایق رطوبتی در کف را به را به قیر گرم آغشته می کنیم .سپس ، عایق ایزوگام نورد داده شده را از دو طرف به سطح دو عایقکاری مذکور متصل می کنیم .
3- برای آنکه دو لایه میانی عایق ایزوگام و محافظت آن به هم متصل نشوند ، ورق چوب پنبه و یا ورق یونولیت می گذاریم .
4- بدیهی است که اگر پی و ساختمان نشست کنند ، عایق ایزوگام باز می شود و قطرات آب و یا رطوبتهای شدید به سطح فضا و قسمتهای داخلی بنا نفوذ نمی کند
5- بعد از اجرای رج محافظتی روی عایقکاری زیر دیوار و حفاظت عایق بند انبساط و کف ، دیوار سازی را ادامه می دهیم .
6- در اجرای کفپوش ، قسمتی از موزاییک فرش ویا سنگفرش در روی بند انبساط عایق رطوبتی برابر شکل باید فاقد ملات باشد این عمل سبب حفاظت بند انبساط عایق رطوبتی می شود .
7- چنانچه زمین زیر ساختمان قبلا خشک و به عللی نفوذ رطوبت دائمی شود بنا به مسایل ذکرشده می توان در روش بازسازی ،موارد ذکر شده را درحالت تعمیر نیز به وجود آورد .



تاريخ : سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:دلایل,طبله,کردن,کاشی,, | 20:19 | نویسنده : مهندس محمودی

    دلایل طبله کردن کاشی

(منظور از طبله کردن کاشی در آمدن کاشی از سر جای خود میباشد)بی توجهی در ملات گذاری استفاده از کاشی کاملا خشک به کارگیری روشهای غلط دوغاب ریزیاستفاده کردن خاک رس در ملات ماسه و سیمانروش تعمیر طبله کردن کاشیپس از خالی کردن ملات قدیمی کاشی را نصب و تعمیر کرده برای نصب میتوان از چسب کاشی استفاده کرد و سپس از دوغاب بندهای کاشی کاری را بند کش و تمیز میکنیم.تعمیر ونگهداری ساختمان (تعمیر موزائیک)به چه دلایلی موزائیک ها لق میشوند چنانچه ماسه ملات موزائیک فرش ، شسته باشد از نوع درشت دانه بعلت زبری بین ملات و موزائیک پیوند به وجود نمی آید و به مرور زمان بر اثر رفت وآمد و جابجایی و سایل و غیره موزائیک فرش نیز لق میشود.جلوگیری از لق شدن موزائیک باید از ماسه ریز دانه سیلت دار استفاده کرد تا سبب چسبندگی هر چه بیشتر ملات و موزائیک شود.باید سطح موزائیک را از گرد و غبار پاک کرد .روش تعمیر موزائیک هایی که لق شده اند (تعمیر جزیی) موزائیک و موزائیک هایی که لق شده اند را با لبه کاردک یا کمچه از جای در آورده سطح ملات زبره را گرد گیری و مرطوب میکنند. موزائیک راازملاتهای قدیمی پاک میکنیم(دوغاب اطراف را میتراشیم)وآن را زنجاب میکنیم دوغاب اصلی ساخته شده را روی ملات سابق زبره که سخت شده میریزیم و موزائیک را در جای قبلی خود قرار میدهیم . و سطح موزائیک لزوم با مشت و تخماق میکوبیم عمل دوغاب ریزی را بلافاصله در موزائیک های لق شده انجام میدهیم.با پودر سنگ .سطح دوغاب اضافی را خشک و سپس با کمچه جمع میکنیمنکته:اگر دو سر موزائیک را به اندازه نیم سانتیمتر بتراشیم ملات دوغاب بین آنها بهتر قرار گرفته و چسبندگی بیشتری به وجود می آید.برای خود گیری بهتر موزائیک سطح آن را تا 48 ساعت با پارچه و گونی نمدار مرطوب نگه میدارندچنانچه چسب کاشی در دسترس باشد پس از غبار گیری موزائیک بجای دوغاب از چسب استفاده شود بهتر استاگر لقی موزائیک به تعداد فراوان یا در کل سطح باشد به تعمیر کلی می پردازیم.موزائیک ها را جمع میکنیم. دوغاب اطراف آنها را میتراشیم و آنها را مرطوب میکنیم. سطحی که قرار است موزائیک روی آن قرار بگیرد (زبره) را کاملا مرطوب کرده و ملات ماسه بادی و سیمان با عیار 250 کیلو گرم در متر مکعب را روی ملات قبلی اجرا میکنیم.موزائیک فرش را با ریسمان کشی بنایی میکنیم.نکته:*ملات های زبره قبلی جمع آوری نمی گردد. مگر در کف سازی کمبود ارتفاع به وجود آید.قطر ملات باید بین 1.5 تا 2 سانتی متر باشد . در زیر موزائیک های فرش شده هم نباید از 5 میلیمتر کمتر باشد و کرم گذاری با دقت صورت بگیردگاهی مواقع لازم است از نیم یا سه قدی استفاده کرد .در این حالت پست موزائیک را با تیشه تیز خط انداخته و خالی کرده ( میتراشیم) و با چکش به آن ضربه زده از هم جدا میکنیم.



تاريخ : سه شنبه 15 مرداد 1392برچسب:پیشگیری,رطوبت,بالارونده,, | 20:16 | نویسنده : مهندس محمودی

پیشگیری رطوبت بالارونده :
چنانچه دیوار بنا قیر اندود نشده باشد ، ویا به علل گوناگون قیراندود آن معیوب اجراشده باشد و به علت چکه کردن از لوله ویا هر علت دیگر ، ممکن است رطوبت از سطح پی و کرسی چینی به مرور زمان به طرف بالا بکشد و سبب اشکالات اساسی وظاهرهی کپ کردن و با طبله شدن گچکاری و اندود باشد در این صورت ، امکان خالی شدن پای دیوار وجود دارد که خطرناک است. از نظر بهداشتی نیز عوارض ناگواری وجود دارد که به مرور زمان پیش می آید . اگر پی شفته ای باشد ،در اثر رطوبت حالت خمیری پیدا می کند که به مرور زمان ، باعث نشست ساختمان نیز می شود .
روش پیشگیری :
معمولا حد بین ملات و موزاییک را در زیر دیوار قیر اندود می کنیم . برای قیر اندود کردن مرحله ای دیوار، با رعایت 100تا120 سانتیمتر فاصله از دیوار را شمبعندی می کنیم و در صورت نیاز به طور مطمئن تنگ می پندیم .
خالی کردن پای دیوار :
برای اینکه قیراندود به صورت اصولی انجام شود ، به اندازه 50تا 60 سانتیمتر پای دیوار را به شکل یک کانال سرتاسری خالی می کنیم . ارتفاع این کانال به اندازه 30 سانتیمتر است .
شکافتن قسمتهای مختلف دیوار :
1- برای اجرای قیر اندود به اندازه 5 رج از دیوار مرطوب را حدود 120 سانتیمتر خالی می کنیم .
2- سه رج در ناحیه سطح زیر موزاییک و 2 رج در سطح روی موزاییک را خالی می کنیم .
3- معمولا یک متر از دیوار سالم را رها می کنیم و مجددا 5 رج حدود 120 سانتیمتر را خالی می کنیم .
4- بترتیبی که گفته شد ، تمام جوانب دیوار را که مرطوب است به شکل یک درمیان مانند لانه زنبوری خالی می کنیم .
کرسی چینی :
1-در سطوح دیوار ، خط ترازی به ارتفاع لازم درست می کنیم و بعد از اندازه برداری کرسی چینی ، با ملات ماسه و سیمان و آجر آبخوار در سه رج با رعایت پیوند بنایی می کنیم .
2- در حفره های باز شده ، کرسی چینی را کاملا همتراز یکدیگر بنایی می کنیم .
3- پس از سه رج کرسی چینی ، اندود ماسه و سیمان را به طور صیقلی انجام می دهیم .
بستن زیر دیوار :
8- بعد از عایق کاری با قیر گونی ، ملات ماسه و سیمان می ریزیم و دو رج آجر آبخوار را با رعایت پیوند و 10 سانتیمتر عقب نشینی از هر طرف ، عایقکاری مرحله بعد را انجام می دهیم .



تاريخ : جمعه 21 تير 1392برچسب:"تعویض قیراندود معیوب", | 20:20 | نویسنده : مهندس محمودی
روش تعویض قیر اندود و آسفالت معیوب : 
 
گاهی ترمیم وبه اصطلاح لکه گیری قیراندود و آسفالت نمی تواند سطح پشت بام را عایق و آب بندی کند به این خاطر باید کل آسفالت و قیر اندود عوض شود که مراحل اجرای آن به شرح زیر است : 
1-        آسفالت و قیر اندود را به آرامی وبا ملایمت برمی داریم معمولا هنگام برداشتن آسفالت به علت چسبندگی قیر مصالح زیر قیر اندود نیز بلند می شود دراین صورت شیب بندی با کرم بندی و شمشه گیری و پر کردن متن شمشه ها باید دوباره اجرا شود . معمولا تسطیح سطوح بین شمشه ها را با مصالح سبکی مانند پوکه ، کفبادهای ذغال سنگ ، پوکه معدنی ویا مصالح دیگر انجام می دهیم با سیمانی با عیار کافی مخلوط می کنیم ودر زیر سازی قیر اندود به کار می بریم . 
2-        پس از شیب بندی با ملات ماسه و سیمان صیقلی ، زیر سازی قیر اندود را انجام می دهیم . 
4-     معمولا قیر معدنی برای هر متر مربع ، از قرار سه لایه قیر ودو لایه گونی 3 کیلوگرم است اما در اثر غیر هموار بودن اندود ماسه و سیمان و وجود خلل و فرجها ، مقدار قیر مصرفی افزایش می یابد . 
5-     مقدار اضافه قیر مصرفی در زمستان با کوچکترین ضربه ای خرد و در تابستان از نادوانی سرازیر می شود . 
 


تاريخ : جمعه 21 تير 1392برچسب:"ازبین بردن ترک آسفالت", | 20:11 | نویسنده : مهندس محمودی

پرکردن ترکهای مویین سطح آسفالت

قیرهای مایعی رقیقی در قوطیهای دربسته به نام "بتومن" است که می توان آنها را در روغندانهای بزرگ ریخت و بلافاصله قیر آماده سرد وکاملا روان را با فشار در دل ترکها تزریق کرد . قیر مذکوردر زیر ترکها اثر می کند و پس از گذشت مدت زمانی ،اثر هوا باعث فعل و انفعالات شیمیایی درآن  می شود و خود را می گیرد . 
قیر بندیس : چنانچه قیر بتومن در دسترس نباشد می توان از قیر "بندیس " که از خانواده همان ترکیبات و بمراتب رقیقتر از قیر بتومن استاستفاده کرد این قیر را پمپاژ می کنند ودر عایق سازی شاسی و صندوق عقب انواع اتومبیلها به کار می برند. این قیر بسیار روان است واز آن می توان به کمک روغندان درآب بندی کردن درزها و جلوگیری از نفوذرطوبت به قسمتهای زیرین طاق استفاده کرد . 
ترمیم ترکهای سطح آسفالت توسط عایق ایزوسیل : 
ایزوسیل عایقی است که جهت ترمیم ترکهای به وجود آمده در سطح آسفالت به کار می رود . از این عایق می توان در قسمتهای که " آسفالت شن نما " شده است و همچنین قسمتهای گود سطح آسفالت که آب درآن جمع می شود استفاده کرد در این روش ترمیم سطح آسفالت می تواند حدود شش ماه دوام داشته باشد . 
 


تاريخ : جمعه 21 تير 1392برچسب:"ترمیم قیراندود", | 15:53 | نویسنده : مهندس محمودی
روش ترمیم قیراندود : 
اثر رطوبت در زیر طاق و بیشتر در ناحیه ناودان به وجود می آید که محل نفوذ سوراخ را تا حدودی نشان می دهد با برداشتن آسفالت محل مذکور سطح قیراندودرا جارو می کنیم و ناخنکهای آن را می گیریم ودر ابعاد بیشتری ازسطح قیرگونی قبلی در ناحیه ناودانی قیر مذاب را با پارو طوری پهن می کنیم که کوچکترین منفذی وجود نداشته باشد گونی را می کشیم و در محل پهن می کنیم به طوری که قیر داغ از سطح چشمه های گونی نفوذ کند سپس قیر مذاب را بر سطح گونی جهت اندود عایق می کشیم به همین ترتیب دو لایه گونی و سه لایه قیر کشیده می شود محل کفخواب را با توپی یا مصالح دیگر می بندیم . سطح پشت بام را آب می بندیم . فردای آن روز چنانچه زیر سقف چکه نکند و رطوبتی نداشته باشد آسفالت می ریزیم و قسمتهای دیگر رویه آن را ترمیم می کنیم . 
لازم به ذکر است چنانچه ترمیم عایق در ناحیه کفخوای باشد عمل قیراندود روی کفخواب را باید با دقت انجام داد گونی محل سوراخ آبرو را برید سطح داخلی لوله را قیراندود کرد وگونیهای بریده شده را به قسمتهای درون لوله کفخواب برگرداند .
 
 


تاريخ : جمعه 21 تير 1392برچسب:, | 15:47 | نویسنده : مهندس محمودی
عمل بلوکاژ : 
 
1-     چنانچه اثر رطوبت تا حدی باشد که با بلوکاژکردن بتوانیم رطوبت را در کفسازی مهار کنیم ، این عمل را انجام می دهیم . 
2-     از سنگهای مدود رودخانه ای  در ابعاد بزرگ استفاده می کنیم و آنها را با در نظر گرفتن فضاهای خالی روی یکدیگر می چینیم . 
3-     پس از تسطیح سطوح ذکرشده عمل موزاییک فرش ودوغاب ریزی را انجام می دهیم . 
پیشگیری به وسیله کفسازی : 
چنانچه اثر رطوبت بحدی باشد که فضاهای خالی نتوانند پیشگیری لازم را انجام دهند، رطوبت از جداره سنگها به طرف بالا کشیده می شود . در این وضعیت می توان از دو روش استفاده کرد : 
-         پس از ماکادام چینی ،سطح روی آن را با لاشه سنگ مسدود وغلتک می کنیم .سپس به اندازه 4 سانتیمتر برسطح بلوکاژبتون سبک می کشیم . 
-         برای به وجود آمدن سطحی صاف در زیر قیراندود به هنگام بتون ریزی با ماله آن را اصطلاحا لیسه می زینم برای از بین بردن کرموها پودرسیمان می پاشیم وسطح را صیقلی می دهیم .
-         بعد از خودگیری و خشک شدن بتون ، سطح را یک لایه قیراندود می کنیم .  قیراندود باید طوری انجام شود که به اطراف بند انبساط برگردد در ضمن ، مصالح به کار رفته جهت بندانبساط باید با رعایت عدم پیوند با قیر اندود مذکور انجام شود .
موزاییک فرش : 
2-   قبل از سرد شدن لایه قیر در قشر انتهایی ، با ماسه بادی به اندازه 5/2 تا 3 سانتیمتر سطح قیراندود را می پوشانیم . 
3-   عمل موزاییک فرش را با ملات ماسه و سیمان طوری انجام می دهیم که ماسه های پهن شده به طور آزاد و اسفنجی عمل کنند تا قیر اندود محافظت شود . چنانچه ملات زیر موزاییک به صورت شل مصرف شود ، ماسه بادی با ملات زیر موزاییک پیوند می خورد که این کار اصولی نیست . چنانچه از وجود ماسه بادی روی قیر اندود استفاده نکنیم خطر سوراخ شدن سطح به وسیله لبه های تیز ماسه های ملات وجود دارد . 
1-     در این روش می توانیم ماکادام ریزی انجام ندهیم ، اما باید از بتون معمولی به ضخامت 7-10 سانتیمتر با عیار کافی استفاده کنیم .سپس سطح آن را صیقل دهیم و بعد دو لایه قیر اندود کنیم و پس از استفاده می کنیم باید سطح زیر بتون را کاملا غلتک بزنیم تا زمین متراکم شود . 
2-     یک لایه سنگ به قطر 5 سانتیمتر را بر سطح مذکور فرش ، و عمل غلتک زنی را تکرار می کنیم در این صورت شکسته شدن بتون از بین می رود در این روش پیوند بین بتون وزمین به طور مرحله ای انجام می شود . 
3-     بعد از مرحله کفسازی تعمیرات "ازاره " را تا ارتفاعی که لازم است با مصالح مختلف انجام می دهیم .


ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 21 تير 1392برچسب:"رطوبت زدایی", | 15:39 | نویسنده : مهندس محمودی
روش های عایق کاری ورطوبت زدایی وترک های مویی
 
1-    دیوار دوم کانال را متصل به محوطه به خاطر پیشگیری از رانش خاک و به اندازه یک تا 5/1 آجر می سازیم . 
2-    نزدیک به کف فضا و سطح زمین ، محوطه را با ملات ماسه و آهک و یا ماسه و سیمان ، طاق ضربی یک آجره با دور کافی پوش می دهیم.
3-    پس از اجرای طاق ضربی ، کفسازی محوطه ، فضای همجوار دیوار ودیگر تعمیرات را انجام می دهیم . در مجموع ، وجود کانال باعث می شود که نفوذ و حرکت رطوبت به ساختمان ، فاصله ای به وجود آید . 
زهکشی در اطراف ساختمان : 
چنانچه نفوذ آب و رطوبت بحدی باشد که اجرای کانال و نصب هواکشها موثر نباشد اقدام به زهکشی می کنیم . زهکشی به طرق مختلف انجام می شود در زیر یک روش اصولی آن را توضیح می دهیم : 
1-     با رعایت فاصله ای به اندازه 5/1 متر ویا بیشتر ، اطراف ساختمان ، کانال حفر می کنیم . 
2-     ارتفاع کانال باید پایین تراز سطح زیرپی باشد درضمن ، کفسازی بتونی باید بترتیبی که گفته شد به صورت شیبدار از دو طرف هم از طرف طولی وهم از طرف عرضی کانال وبه صورت ماهیچه باشد . 
3-     دو دیوار کانال ، یکی در جهت ساختمان به طور معمولی ودیگری ، یعنی دیوار مقابل آن در سمت محوطه به شکل مشبک ، جهت کشش آب به درون کانال بنایی روی آن با در پوش مسدود می شود . 
4-     سرعت شیب برای کشش آب را باید به طور متناسب انتخاب کنیم تا آب حاصله از مسیر به درون چاهک و یا چاه سرازیر شود . 
5-     با رعایت طوقه چینی با درپوش ، سرچاهک یا چاه راهم مسدود می کنیم 
 


ادامه مطلب
تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"مصالح تعمیرات", | 21:30 | نویسنده : مهندس محمودی

ترکيبات مصالح تعمير کاري

معمولاً درلکه گيري که به وسيله ريزدانه ها انجام ميشود ، از دانه هاي ماسه زير 36/2 ميليمتر استفاده ميشود. مقدار سيمان بايد با سيمان مصرف شده در اسکلت بتوني مناسب باشد . مقدار آب بتون هم بايد به اندازه 3/0 مقدار سيمان مصرفي باشد . ملاتي که جهت وصله کاري استفاده مي شود ، نبايد رقيق باشد ؛ بلکه بايد لزدار و با خاصيت چسبندگي بيشتري باشد . بتون ساخته شده با فشار و با رعايت اصول فني به کار مي رود ؛ طوري که دقيقاً درلا به لاي حفره هاي کوچک و بزرگ و يا در لاي ميلگردها نشست کند . اين عمل را با دست و دستکش و با رعايت فشرده کردن ملات در شيارها ، حفره ها و سوراخها انجام مي دهيم . سپس با تخته ماله مي کوبيم و صاف مي کنيم .

توجه 1 : براي همسطح کردن بتون هرگزاز ماله فلزي استفاده نمي کنيم؛ زيرا صيقلي بودن سطح ترميم شده ،دوگانگي مشخصي در اسکلت بتوني به وجود مي آورد . براي شکل دادن سطح ترميم شده ، به جاي ماله از ورق يونوليت استفاده مي کنيم . دراين روش ، چشمه هاي ريزي که در سطح بتون به وجود مي آيد ، مانند چشمه هاي ريز سطوح بتون اکسپوزه قديمي خواهد شد.اگر ورق يونوليت در دسترس نبود ، مي توان از کنف استفاده کرد و سطح را مالش دوراني داد تا سوراخ هاي کوچک سوزني به وجود آيد .

توجه 2 : چنانچه سطوح بتوني داراي نمايش الياف چوبي باشد، براي اکسپوزساختن سطوح ترميمي،بعد ازراندن بتون درحفره هاتخته اي را که داراي اثر الياف باشد ، درمحل ترميم شده قرارميدهيم . با کوبيدن چکش لاستيکي برسطح آن، اثر الياف چوب را بر سطح اندود تعميري و تازه نقش مي دهيم .معمولاً تخته مذکور با سيمکشي و يا کلاف کردن نگهداري مي شود . چنانچه محل ترميم شده در زير سقف باشد ، بر سطح اندود وبتون تعمير شده تخته مي گذاريم وزير آن را با شمع تا يک هفته نگه مي داريم ؛ زيرا برداشتن سريع تخته باعث مي شود که لايه تعمير شده جدا و يا ورقه شود .

توجه 3 : در وصله کردن ، چون که زمان بتون ريزي قبلي و ترميم متفاوت است ، به طور مسلم در تعمير ، دو رنگي وجود دارد که دوري از آن اجتناب ناپذير است .



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"کانال کولر", | 21:26 | نویسنده : مهندس محمودی

قيراندود اطراف لوله هاي هواکش ، آب باران ، دودکش و کانال کولر

معمولاً براي پيشگيري از پوسيدگي کانال کولر و همچنين زنگ زدن لوله چدني داخل هواکش ها ، لوله آب باران و دودکش ، تا ارتفاع لازم قير اندود مي کنيم و براي محافظت آنها ، ماهيچه بتوني يا ديوار آجري به کار مي بريم . سطوح کرمو در اسکلت بتوني به عللي چند ، سطوح و يا حجم بتون ريزي سوراخ و اصطلاحاً کرمو مي شود . کرموها بر دو نوعند : کرموهاي سطحي : در اين حالت ، سطح بتون خلل و فرج هاي ناچيزي دارد که با بتونه مي توان آن را ترميم کرد و يا اگر خيلي ناچيز باشد ، از آن چشم پوشيد . کرموهاي عميق : عواملي همچون ويبراسيون ، دانه بندي نادرست ، آب زياد در بتون سبب ايجاد کرموها در حجم بتون مي شود .

ترميم سطح کرمو معمولاً سوراخهاي ايجاد شده در بتون را باز مي کنند ؛ يعني درون حفره ها به جستجو مي پردازند تا اگر درحجم و بعد از پوشش بتون حفره هاي پنهاني وجود دارد ، نمايان شود . با ميخ فولادي بلند و يا قلم تيز و باريک ، سطح درون حفره ها راخالي مي کنيم؛ طوري که بتوان بتون را در آن براحتي ترزيق و محل را ترميم کرد .

حمله سولفاتها در مواردي ، ترکيبات سولفاته دردانه بندي که ناشي از نوع سيمان ، وجود نمکها و يا آب درياست ، باعث متخلخل شدن سطح بتون مي شوند . به طور مسلم ، اگر سولفات ها به شکل ترکيب در بتون به کار رفته باشند ، آن قسمت از بتون را اگر فاقد نيروي فشاري باشد ، به شکلي مطمئن خالي و مجدداً جهت قطعه سازه قالب بندي و بتون ريزي مي کنيم . توجه : چنانچه حمله سولفاتها سطحي باشد ، جداره بتون متخلخل و يا ورقه ورقه مي شود که در هر دو صورت ، سطوح سوراخها را بازتر ، قسمتهاي ورقه شده را نيز از سطح جمع و سپس محل را ترميم مي کنيم .

تميز سازي ميلگردها چنانچه اثر سولفاته شدن تا سطح ميلگردها پيشروي کند ، آنها را نيز اکسيده و دچارخوردگي مي کند . در اين حالت ، بايد سطوح ميلگردها را بتراشيم و با برس سيمي ، گرد حاصله را نيز بگيريم تا محل براي تعمير بتون آماده شود . لازم به ذکر است که باز کردن حفره ها و خارج کردن اثر سولفاتها از سطوح بتون ، غباري توليد مي کند که با جارو کردن و حتي دم زدن گرفته مي شود . پس از اطمينان کامل از تميزي محل ، سطح را مرطوب مي کنيم و عمل تعمير را انجام مي دهيم .



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"تعمیرقیراندود", | 21:20 | نویسنده : مهندس محمودی

روش ترميم قير اندود

اثررطوبت درزير طاق و بيشتردرناحيه ناودان به وجود مي آيد که محل نفوذ سوراخ را تا حدودي نشان مي دهد.با برداشتن آسفالتمحل مذکور ، سطح قير اندود را جارو مي کنيم و ناخنک هاي آن را مي گيريم و در ابعاد بيشتري از سطح قيرگوني قبلي ،درناحيه ناوداني قير مذاب را با پارو طوري پهن مي کنيم که کوچکترين منفذي وجود نداشته باشد . گوني را مي کشيم ودر محل پهن ميکنيم قير مذاب را روي گوني مي ريزيم و لايه دوم گوني را در جهت معکوس رج اول پهن مي کنيم ؛ به طوري که قير داغ از سطح چشمه هاي گوني نفوذ کند . سپس قير مذاب را بر سطح گوني جهت اندود عايق مي کشيم . به همين ترتيب، دو لايه گوني و سه لايه قير کشيده مي شود . محل کفخواب را با توپي يا مصالح ديگر مي بنديم . سطح پشت بام را با آب مي بنديم . فرداي آن روز چنانچه زير سقف چکه نکند و رطوبتي نداشته باشد ، آسفالت مي ريزيم و قسمتهاي ديگر رويه آن را ترميم مي کنيم .لازم به ذکر است ، چنانچه ترميم عايق در ناحيه کفخواب باشد ، عمل قيراندود روي کفخواب را بايد با دقت انجام داد ؛ گوني محل سوراخ آبرو را بريد ؛ سطح داخلي لوله را قيراندود کرد ؛ و گونيهاي بريده شده را به قسمتهاي درون لوله کفخواب برگرداند

. موزاييک فرش :

با ملات ماسه و سيمان کاملاً سفت و کم آب که ملات با ماسه مخلوط نشود و بنا به اصول موزاييک فرش با رعايت فاصله هر موزاييک با موزاييک بعدي به اندازه 5 ميليمتر جهت نشست دوغاب ماسه و سيمان ، درزها به طور کامل و با رعايت هر چهار رج از محور عمودي و افقي ، بند انبساط موزاييک فرش را انجام ميدهيم . بند انبساط با تخته گذاري سر و ته باريک به اندازه 5/2 سانتيمتر به وجود مي آيد . درزمان مشخص ، تخته را از درز انبساط بر مي داريم ، محل خالي را با آسفالت نرم پر ميکنيم و قدري مي کوبيم . سپس ، عمل دوغاب ريزي درزهاي موزاييک فرش را بسيار دقيق انجام مي دهيم . توجه : اجراي بند انبساط در موزاييک فرش پشت بام سبب مي شود که در اثر « الاستيسيته » سقف ، ملات زير موزاييک نشکند و مشکلات نفوذ رطوبت در سقف پيش نيايد . توجه مهم : روش فلنچ گذاري با نصب کلاهک وموزاييک فرش روي قيراندود با مشخصات اجرايي گفته شده ، يک اجراي بسيار اصولي است که مشکلات تعمير و يا تعمير مجدد را بکلي از بين خواهد برد .



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"کفخواب پشت بام", | 21:15 | نویسنده : مهندس محمودی

علت نفوذ رطوبت به ناحيه کفخواب پشت بام

آبروي پشت بام به چند علت دچار نفوذ رطوبت مي شود که به آنها اشاره مي کنيم :

1- نشستهاي احتمالي باعث باز شدن لايه هاي زيرين مي شود .سپس آب در آنها اثرمي کند و باعث به وجود آمدن رطوبت در ناحيهناوداني و ساير قسمتها ، بخصوص زير سقف در فضاهاي داخلي و نماهاي خارجي مي شود . اگر چنين شود ، مشکلات فراواني از جهت تعمير پيش خواهد آمد .

2- قير اندود و آسفالت پشت بام به علت تماس با هواي آزاد ، اثرات جوي ، استفاده از سطوح پشت بام ، برف روبيها و بارانهاي شديد فرسوده مي شود. به همين علت ، آسفالت و قيراندود آن هر چند سال يک باربايد عوض شود ؛ مگرسطح آن موزاييک فرش شده باشد.

3- وارد آوردن هرگونه ضربه به سطح پشت بام باعث شکست قير اندود مي شود ؛ بويژه زماني که هوا سرد است .استفاده از قيرهايي که درجه غلظت آن ها در نقاط مختلف متفاوت است نيز ايجاد مشکل مي کند . معمولاً در نقاط سردسير از قيرهايکه درجه غلظت بيشتري دارند ، کمتر استفاده مي شود ؛ و يا آن را با قيرهايي که درجه غلظت پايين تري دارند ، مخلوط مي کنند و بعد مورد استفاده قرار مي دهند .

4- اجراي کف خواب گذاري در گوشه و نواحي کناري پشت بام ممکن است با اشکالاتي همراه باشد و به علت محدوديت محل ، کار عايق کاري بدرستي انجام نشود . به طور کلي ، ناودان بايد در ميان پشت بام گذاشته شود . اين روش اولاً سبب اجراي دقيق و بدون اشکال خواهد بود . ثانياً حدود 100 متر مربع کشش آب از چهار طرف ( از هر سو 5 متر ) را به وجود مي آورد .



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"ترکیبات شیمیایی", | 21:10 | نویسنده : مهندس محمودی

عايقبندي با استفاده از ترکيبات شيميايي

1- پس از برش دادن ديوار و گرفتن گرد آن ، جداره باز شده پشت ديوار را با صفحه اي مسدود مي کنيم . مواد شيميايي را که مانند گرد است ، به نسبت لازم با آب مخلوط مي کنيم تا به شکل دوغاب در آيد .(مخلوط در دستگاه سربسته اي که پره هاي گردنده دارد ،ساخته مي شود) .

2- محلول به دست آمده را که « سيلي کونات » نام دارد ، از دستگاه که مانند ملات پاش و قير پاش کار مي کند ، با فشار به جداره مي رانيم . اين محلول بلافاصله با هواي محيط ترکيب و سخت و مقاوم مي شود .

3- نوع مقاومتراين محلول را که « سيلي کونات لاتکس » نام دارد ، با ترکيبات ديگري بترتيبي که گفته شد، تهيه ميکنيم و به درون درز مي رانيم . محلول ، حالت سخت استخواني اما اسفنجي پيدا مي کند . توجه : اين محلول ، هم به عنوان عايق رطوبتي و هم به عنوان پر کننده زير ديوارها ، بسيار سريع و مطمئن است و کاربرد فراوان دارد ؛ اما هزينه آن از هزينه اجراي دو مرحله قبل بيشتر مي شود .



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"عایق کاری", | 21:3 | نویسنده : مهندس محمودی

عايق کاري

1- ديوار بريده شده با دستگاه ، با فشار هوا باد زده مي شود تا غبار حاصل از برش ديوار از محل خارج شود .

2- آب با فشار به صورت پودر در جداره باز شده اثر مي کند و باعث خيس شدن جداره آجر بريده مي شود .

3- از ورق هاي ايزوگام بسيار فشرده و يا مقواهايي قيري که در چند لايه فشرده شده است ، به طول 40 سانتيمتر و به عرض ديوار مي بريم .

4- با دوغاب رقيق سيماني ، دو طرف عايق آماده شده را اندود مي کنيم .

5- به کمک فرد ديگري دوغاب رقيق سيمان را با دستگاه ملات پاش به داخل درزمي رانيم تا دو سطح جداره به دوغاب سيمان کاملاً آغشته شود .

6- ورق عايق را با فشار به درز مي رانيم و زير ديوار را کاملاً محکم مي کنيم . برش مجدد : پس از خودگيري مرحله اول سيمان که يک ساعت به طول مي کشد ، جهت عبور تيغه اره ، 10 سانتيمتر فاصله خالي گذاشته مي شود . سپس دوغاب اضافه را مي گيريم و مسير تيغه را باز مي کنيم .

توجه 1 : تيغه اره را بلافاصله از محل خارج مي کنيم ، مي شوييم و پس از خشک کردن لا به لاي دنده هاي آن ، براي استفاده مجدد آماده مي کنيم .

توجه 2 : مجدداً ديوار را به اندازه 40 سانتيمتر مي بريم . طول به دست آمده 50 سانتي متر مي شود ( که 40 سانتيمتر ازآن همواره عايق گذاري مي شود ) .بايد توجه داشت که عمل بريدن و اجراي عايقکاري از چهار طرف ديوارهاي فضا انجام مي شود .



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"یخزدگی موزاییک", | 20:59 | نویسنده : مهندس محمودی

روش های تعمیر سه مواردی (یخزدگی .کپ. و چال شدن ) موزائیک 
موزائیک کف و دوغاب سخت شده اطراف موزائیک را جمع آوری میکنیم ملات زیر موزائیک را کاملا جمع آوری میکنیم و اگر لازم باشد سطح را میکوبیم یا شفته ریزی میکنیم موزائیک فرش را با ملات مرغوب و با رعایت مرطوب سازی اجرا کرده. برای دوغاب ریزی درزها را بیشتر از 5 میلیمتر باز میکنیم دوغاب ماسه بادی و یا خاک سنگ و سیمان با عیار کافی تهیه میکنیم و سپس سطوح موزائیک را طوری که مجدا درزها خالی نشود. تمیز میکنیم.



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:"تعمیرموزاییک", | 20:49 | نویسنده : مهندس محمودی

تعمیر موزائیک و ملات شکسته شده
موزائیک های شکسته شده را جمع آوری میکنیم با قلم و چکش با اندازه 1.5 سانتیمتر ملات را میتراشیم اگر خرابی بیشتر باشد مقدار 1.5 افزایش پیدا میکند تا حدی که به موزائیک های اطراف خسارتی وارد نکند. طوح موزائیک ها را مرطوب وملات ماسه و سیمان را با عیار کافی نسبت 1 به 4 آماده میکنیم موزائیک را اجرا کرده و با مشت و تخماق میکوبیم تا ملات در خلل و فرج آنها بخوبی نشست کندسطح کاشی را کاملا تراز کرده و سپس عمل دوغاب ریزی و تمیز کردن سطح را انجام میدهیم

 

دلایل چال شدن سطح موزائیک به خاطر افت خاک های نرم و فروکش شدن چاهک ها و مقاوم نبودن زیر سازی به مرور زمان موزاییک فرش مشکند و فرو کش میکند.

 

دلایل قوزو کپ شدن سطح موزائیک

آهک های ناشکفته ای که در سطح زیر موزائیک فرش ودر چاله ها مدفول شده بعد از آبخور شدن آن شکفته میشود ازدیاد حجم پیدا میکندو سطح موزائیک را قوز و کپ میکند

دلایل یخزدگی موزائیک وبلند شدن موزائیک
بعلت باز بودن درزهای موزائیک و عدم بی توجهی در امر دوغاب باعث میشود که آب باران زیر کف پوش نفوذ کند و یخ بزند ازدیاد حجم به وجود آید و موزائیک از جای خود بلند شود.

 



تاريخ : پنج شنبه 20 تير 1392برچسب:, | 20:7 | نویسنده : مهندس محمودی

دلایل لق شدن موزاییک وسرامیک کف وروشهای تعمیرآن

 

چنانچه ماسه ملات موزائیک فرش ، شسته باشد از نوع درشت دانه بعلت زبری بین ملات و موزائیک پیوند به وجود نمی آید و به مرور زمان بر اثر رفت وآمد و جابجایی و سایل و غیره موزائیک فرش نیز لق میشود.

 

جلوگیری از لق شدن موزائیک 
 باید از ماسه ریز دانه سیلت دار استفاده کرد تا سبب چسبندگی هر چه بیشتر ملات و موزائیک شود. باید سطح موزائیک را از گرد و غبار پاک کرد .

 

روش تعمیر موزائیک هایی که لق شده اند (تعمیر جزیی)
موزائیک و موزائیک هایی که لق شده اند را با لبه کاردک یا کمچه از جای در آورده  سطح ملات زبره را گرد گیری و مرطوب میکنند. موزائیک راازملاتهای قدیمی پاک میکنیم(دوغاب اطراف را میتراشیم)وآن را زنجاب میکنیم دوغاب اصلی ساخته شده را روی ملات سابق زبره که سخت شده میریزیم و موزائیک را در جای قبلی خود قرار میدهیم . و سطح موزائیک لزوم با مشت و تخماق میکوبیم عمل دوغاب ریزی را بلافاصله در موزائیک های لق شده انجام میدهیم.با پودر سنگ .سطح دوغاب اضافی را خشک و سپس با کمچه جمع میکنیم

نکته:
اگر دو سر موزائیک را به اندازه نیم سانتیمتر بتراشیم ملات دوغاب بین آنها بهتر قرار گرفته و چسبندگی بیشتری به وجود می آید.برای خود گیری بهتر موزائیک سطح آن را تا 48 ساعت با پارچه و گونی نمدار مرطوب نگه میدارندچنانچه چسب کاشی در دسترس باشد پس از غبار گیری موزائیک بجای دوغاب از چسب استفاده شود بهتر است اگر لقی موزائیک به تعداد فراوان یا در کل سطح باشد به تعمیر کلی می پردازیم. موزائیک ها را جمع میکنیم. دوغاب اطراف آنها را میتراشیم و آنها را مرطوب میکنیم. سطحی که قرار است موزائیک روی آن قرار بگیرد (زبره) را کاملا مرطوب کرده و ملات ماسه بادی و سیمان با عیار 250 کیلو گرم در متر مکعب را روی ملات قبلی اجرا میکنیم.موزائیک

نکته:
*ملات های زبره قبلی جمع آوری نمی گردد. مگر در کف سازی کمبود ارتفاع به وجود آید.قطر ملات باید بین 1.5 تا 2 سانتی متر باشد . در زیر موزائیک های فرش شده هم نباید از 5 میلیمتر کمتر باشد و کرم گذاری با دقت صورت بگیردگاهی مواقع لازم است از نیم یا سه قدی استفاده کرد .در این حالت پست موزائیک را با تیشه تیز خط انداخته و خالی کرده ( میتراشیم) و با چکش به آن ضربه زده از هم جدا میکنیم.

 

فرش را با ریسمان کشی بنایی میکنیم.



تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:"تعویض کاشی", | 20:7 | نویسنده : مهندس محمودی

 

نصب کاشی روی ترکهای عمیق دیوار
دو ردیف از کاشی های اطراف ترک را خرد میکنیم تا بتوانیم تعمیرات را به خوبی انجام دهیم.  ملات پشت کاشی را کاملا میگیریم .  آجرکاری و عرض ترک را تا ارتفاع عمق لازم خالی میکنیم. 

 پس از اجرای سفت کاری (نصب و ترتیب دادن به آجرها)نصب کاشی ها را با استفاده از گل رس ودوغاب ریزی ادامه میدهیم درمرحله آخربند کشی و سطح را تمیز میکنیم

چند نکته
برای تراشیدن کاشی از تیشه تیز و سمباده برقی استفاده میکنیم .وبرای جدا کردن کاشی(دو نیم کردن)ازمیخ مخصوص و تیزی سطح پشت کاشی را خط انداخته وشیار سراسری ایجاد کرده و دو گوشه کاشی را اهرم کرده وازهم جدا کنیم.که امروزه این کار به وسیله دستگاه کاشی بر انجام میشودگاهی مواقع لازم میشود کاشی را سوراخ کرد مثلا برای عبور شیرآلات و یا پریزهای برق از تیشه دو سر و تیشه کلنگی ونوک تیز و گاهی مواقع از گازانبر استفاده میکنیم



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:"کاشی بنایی", | 20:1 | نویسنده : مهندس محمودی

 

تعمیر کاشی کاری به روش بنایی
پس از خرد کردن کاشی های ترک دار ملات پشت آن را به اندازه 2سانتیمتر کاملا خالی و تمیز میکنیم  محل را آبخوار میکنیم  ملات ماسه سیمان ریز دانه را با عیار کافی تهیه و در محل میگذاریم  کاشی زنجاب شده را در محل خود قرار میدهیم وبا تخماق بر تمام سطح میکوبیم وهم سطح وتراز، نسبت به کاشیهای اطراف اجرا میکنیمپس از نصب کاشی آنرا با پودر سنگ وسیمان رنگی نسبت یک به چهار بند کشی میکنیم و با پارچه سطح کاشی را تمیز میکنیم.

 



تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:, | 19:52 | نویسنده : مهندس محمودی

 

دلایل مهم ترک و شکست کاشی 
دلیل عمده ترک و شکسته شدن کاشی درساختمان نشست ساختمان میباشد.دلیل دیگر جنس لعاب کاشی از شیشه و سیلیس می باشد و با کوچکترین فشار ترک و خرد میشود.درگاهی موارد کاشی پشت لوله های آبگرمکن یا دودکش بخاری و مکان های دیگری قرار میگیرد که باعث میشود کاشی گرمای زیادی به خود جذب کند و بر اثر انقباض و انبساط کاشی ترک می خورد در ضمن برای جلوگیری از این امر لوله ها را با پشم شیشه می پوشانند وبرای  چسبندگی بهتر ملات با عایق پشم شیشه از تور سیمی استفاده میکنند.

تعمیر کاشی هایی که ترک برداشته اند
با چکش سبک به گوشه آن ضربه زده و آنرا خرد کرده وکامل جمع میکنیم  محلی را که باید کاشی جدید نصب گردد کاملا تمیز کرده و به مقدار کافی از چسب کاشی استفاده میکنیم دقت شود چسب شره نکند و فقط جوابگوی نگه داشتن کاشی باشد.باتخماق به گوشه های آن به آرامی ضربه میزنیم تا به خوبی بچسبد.



تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:"نگهداری ساختمان", | 19:46 | نویسنده : مهندس محمودی

تعمیر ونگهداری ساختمان

 

مبحث تعمیرو نگهداری در ساختمان مدتهاست درسراسر جهان بویژه در کشورها ی توسعه یافته مورد توجه قرار گرفته است.با اینکه اهمیت این بخش از صنعت وتکنولوژی ساختمان از سوی محافل علمی و تحقیقاتی معتبر جهان بدست می آید شناخته شده متاسفانه در بعد کاربردی و علمی آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است .برای جلب توجه بیشتر دست اندرکاران امر ساختمان به این مسئله مهم در اواخر دهه 1970 شواری جهانی اسناد و مدارک وتحقیقات ساختمان توجه به ارتقای کیفیت تخصصی در امر مدیریت تعمیر و نگهداری ساختمان را در دستور کار خود قرار دادو کمیسیون را نیز به مطالعه روشهای گسترش بکارگیری یافته های علمی تخصیص داد.

یکی از کارهای پر هزینه در کلیه کشورها تعمیرو نگهداری ساختمانهاست که هزینه قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد این هزینه ها که جزء سرمایه های ملی است به طور مشخص و ملموس نیست .ولی در کشورهای که در این مورد بررسی های به عمل آمده است مانند انگلستان هزینه تعمیرات سالانه ساختمان ها را بیشتر از 2 میلیارد پوند برآورد کرده اند. حال با توجه به سطح بالای هزینه تعمیرات ساختمان ها در کشورمان چنانچه با اتخاذ مدیریتی مناسب درصدی از هزینه ها را کاهش داده و صرفه جویی کنیم.

رقم قابل توجهی خواهد بود که طبیعتا به سرمایه ملی باز گردانده می شود .امروزه موضوع تعمیر ونگهداری در موضوعات پزوهش و اجرا نقش مهمی ایفا می کند .

تمامی ساختمان ها پس از ساخت نیار به تعمیر ونگهداری دارد .نحوه تعمیرو نگهداری نقش بسزایی در افزایش هزینه های ساختمان در زمان بهره برداری دارد.در اثراعمال سیستم مناسب نگهداری از انجام تعمیر در سطح وسیع جلوگیری شده و در نتیجه از هزینه ی قابل توجه تعمیر در سطح وسیع کاسته می شود.

بکار گیری یک سیستم مدیریتی برای انجام نگهداری ساختمان ها بسیار با اهمیت است زیرا بدون داشتن سیستم مناسب کار نگهداری سلیقه ای بوده و بازده لازم را نخواهد داشت تمامی این عوامل ایجاب می کند که یک سیستم مدیریتی از مرحله مناقصه تا مرحله اجرا در عملیات تعمیرو نگهداری ایجاد شود.



تاريخ : یک شنبه 16 تير 1392برچسب:"مدیریت نگهداری", | 19:43 | نویسنده : مهندس محمودی

 

مدیریت نگهداری ساختمان،

 یكی از موضوعات مهم در مدیریت ساختمان می باشد، كه تاكنون در كشور ایران مورد توجه جدی قرار نگرفته است. بطور كلی دوره تعمیر و نگهداری ساختمان در حدود نود و پنج درصد دوره حیات یک ساختمان را از زمانی كه مفهوم ذهنی ساخت شكل می گیرد تا پایان عمر آن به خود اختصاص می دهد. با اعمال یك سیستم مناسب مدیریتی در بخش تعمیر و نگهداری نه تنها می توان كیفیت ساختمان را افزایش داد بلكه امكان بهینه سازی هزینه ها نیز فراهم می گردد. بدیهی است با توجه به این مطلب تعمیر و نگهداری ساختمان و مدیریت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این پایان نامه ابعاد مختلف مدیریت نگهداری ساختمان مورد مطالعه قرار گرفته است. نظر به اینكه داشتن مدیریتی صحیح و مناسب، نیازمند داشتن یك سازماندهی جهت اعمال اهداف مدیریت می باشد، به همین جهت در این پایان نامه همچنین مقوله سازماندهی تعمیر و نگهداری مورد مطالعه قرار گرفته است.از آنجا كه آموزش و پرورش در ایران دارای بیشترین ساختمان بعداز خانه های مسكونی می باشد و همچنین با توجه به اهمیت مدارس، در این مقاله، مدیریت تعمیر و نگهداری مدارس و چگونگی سازماندهی آن در وضعیت فعلی مورد نقد و بررسی قرار گرفته و برای بهبود آن، سازمان جدیدی ارائه شده است.



تاريخ : شنبه 15 تير 1392برچسب:, | 16:29 | نویسنده : مهندس محمودی

10نكته مهم دكوراسيون داخلی

همه ی ایده های تغییر دکوراسیون مستلزم صرف وقت و هزینه ی زیاد نیست. اگر به دنبال چند ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی برای تغییر دادن خانه تان هستید، این 10 مورد می تواند کمکتان کند.
1. تنظیم چیدمان مبلمان و لوازم خانه را تغییر دهید:

مبلمان را از کنار دیوار برداشته و سعی کنید آنها در زوایای جدیدتر و گیراتر بچینید. مثلاً قرار دادن کاناپه به صورت مورب در یک اتاق نشیمن باریک باعث می شود که اتاق وسیعتر نشان دهد.

2. یک دیوار را رنگ کنید:

یکی از دیوارهای مهم خانه که در معرض توجه نیز هست را به رنگ دلخواهتان رنگ کنید. تابلوها و لوازم هنری از آن آویزان کنید و مبل جدید و زیبایی در آن قسمت قرار دهید. (البته دقت داشته باشید که رنگ آن با سایر لوازم خانه هماهنگ باشد)

3. از گل و گیاه استفاده کنید:

 گل و گیاه می تواند حال و هوای تازه ای به خانه بیاورد. اگر علاقه ای به رسیدگی به گل و گیاه ندارید، می توانید از گل ها و درختچه های مصنوعی استفاده کنید. کیفیت گل های مصنوعی هم آنقدر خوب شده است که به سختی می توان آنها را از گل طبیعی تشخیص داد.

 

4. یک قالیچه محلی در نقطه ای بیندازید: قالیچه های محلی وسیله ی بسیار خوبی برای اتاق های گفتگو و نشیمن به شمار می رود. قالیچه ای متناسب با اسباب و لوازم اتاق انتخاب کنید و آن را پایین میز بیندازید.

5. تابلو و آینه از دیوارها آویزان کنید: تابلوهایی آویزان کنید که شخصیت و روحیه شما را منعکس کند. سعی کنید از قاب های تزئینی تر و زیباتر استفاده کنید. هنگام آویزان کردن دقت کنید که تابلو از هر قسمت خانه قابل مشاهده باشد و گیرا باشد

.6. مجسمه ها را در یک جا جمع کنید:

مجسمه ها و پیکره های کوچک و مرتبط با هم را در قسمتی از خانه که مورد توجه است کنار هم قرار دهید. این مجسمه ها را به صورت های فانتزی و متنوع بچینید.

7. از کوسن های تزئینی استفاده کنید:

این بالشتک ها و کوسن های تزئینی به سادگی رنگ و بوی جدیدی به خانه می دهد و مبلمان منزل را نیز باشکوه تر جلوه میدهد.

8. لامپ ها و لوسترها را عوض کنید:

 لوسترها و لامپ ها جزء وسایلی هستند که خیلی زود بر بیننده آشکار می کنند که سبک چیدمان خانه تان قدیمی است یا جدید. به دنبال لوسترهایی باشید که جدیدتر و فانتزی باشند، و ضمناً با لوازم و رنگ بندی خانه تان نیز هماهنگ باشند.

9. لحاف ها و رواندازها نیز مثل کوسن های تزئینی، به اتاقتان رنگ می دهد.

این رواندازها و روتختی ها در انواع جنس ها و رنگ ها موجود می باشد. با توجه به روحیه و سلیقه ی خود زیباترین را انتخاب کنید

10. لوازم اضافی را از جلوی دید بردارید: وسایل و لوازم اضافی باعث از بین رفتن جلوه ی اتاق می شود. برای برگه ها، اسباب بازیهای بچه ها، و سایر اسباب و وسایلی که شکل اتاق را بر هم می زند، جای مخصوصی تدارک ببینید



تاريخ : شنبه 15 تير 1392برچسب:"اهم سروش", | 16:17 | نویسنده : مهندس محمودی

 

نگهداری و تعمیرات ساختمان

توضیحات مربوط به بخش نگهداری

 

در این برهه زمانی که همگان کمبود وقت و مشغله های شغلی و کاری مربوط به خود را دارند یافتن شرکتی که کلیه عملیات نگهداری و تعمیرات  شما را به عهده بگیرد کار راحتی نیست .شرکت سروشافتخار دارد اعلام نماید علاوه بر سایر خدماتی که مورد نیاز شماست و با یک تماس می توانید از آن بهره مند شوید ، کلیه عملیات نگهداری و تعمیرات  ساختمان شما را به انجام می رساند .

در صورت نیاز به استفاده از این خدمات ، با یک تماس با شرکت سروش بازرس شرکت از ساختمان شما بازدید به عمل آورده

و پس از برآورد میزان مواد و تجهیزات لازم ، نیروهای متخصص خود را جهت انجام خدمات مربوطه اعزام می دارد.

 



ادامه مطلب

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

  • مهندس محمودی
  • مهندس محمودی